Hij werkt hard en is direct - typisch Frans dus

De nieuwe topman van Air France-KLM heeft een klassieke Franse elite-achtergrond, maar de bonden dichten hem on-Franse kwaliteiten toe.

Was de nieuwe topman van Air France-KLM niet Frans geweest, dan zou je denken dat de kwaliteiten die vriend en vijand hem toedichten typisch Nederlands waren. Alexandre de Juniac is een polderaar, een man van de consensus die goed kan luisteren, maar ook ongezouten duidelijk maakt wat zijn inzet is. Hij werkt hard en is vaak recht voor zijn raap. De bonden zeggen zijn on-Franse directheid en openheid te waarderen.

Het moederbedrijf van KLM maakte deze week bekend dat président-directeur général Jean-Cyril Spinetta enkele maanden eerder dan voorzien met pensioen gaat. De Juniac (1962) was sinds 2011 de baas van Air France en trad aan op het moment dat Spinetta, met Leo van Wijk de drijvende kracht achter de fusie, na een kort intermezzo terugkeerde bij het noodlijdende Frans-Nederlandse luchtvaartconcern.

De herstructurering staat volgens Spinetta voldoende op de rails om per 1 juli plaats te maken. Franse analisten verwachten dat de omvangrijke besparingen en verdere integratie van de Nederlandse en de Franse tak tot een machtiger positie voor de holding zullen leiden. Daar hoort een nieuw gezicht bij.

De Juniacs benoeming zou bovendien een beloning zijn voor de relatief soepel verlopen onderhandelingen met de Franse bonden: de bond voor het cabinepersoneel ging deze maand akkoord met de bezuinigingen, nu liggen alleen de piloten nog dwars. Bij Air France verdwijnen de komende twee jaar 5.000 banen, bij KLM 1.300. Het bedrijf leed in 2012 een verlies van 1,2 miljard euro.

Wel erg Frans is het cv van De Juniac. Posities in het bedrijfsleven, (ex-)staatsbedrijven in het bijzonder, en het openbaar bestuur lopen daarin soepel in elkaar over. De Juniac werd opgeleid aan de klassieke Franse eliteschool École Nationale d’Administration (ENA) en begon zijn carrière bij de overheid.

In 1993 werkte De Juniac al in het kabinet van toenmalig Begrotingsminister Nicolas Sarkozy, de latere president. Hij werkte daarna jaren voor het (defensie-)elektronicaconcern Thomson SA (later Thales). In 2009 keerde hij plots terug in de politiek, als kabinetschef van minister van Economische Zaken Christine Lagarde in de regering van Sarkozy.

Vanuit die politiek machtige positie probeerde hij aan de leiding te komen van kernenergiegigant Areva, maar dat ketste af, omdat hij als topambtenaar nauw betrokken was bij strategische beslissingen over het bedrijf. Besluiten over de luchtvaart- en defensie-industrie zou hij aan zijn plaatsvervanger hebben overgelaten, waardoor een overstap naar Air France minder bezwaarlijk was.

Maar zoals altijd bij een dergelijke overstap, kwam in Frankrijk het verwijt dat De Juniac politiek „geparachuteerd” zou zijn. Die kritiek deden zijn getrouwen af door te wijzen op zijn zakenverleden. De komende maanden moet blijken hoe onafhankelijk van de Franse politiek hij is.