Fietsstalling NS weigert NS-ticket

Foto Evelyne Jacq

Via spoordeelwinkel.nl, de uitjes- en aanbiedingensite van de NS, kocht Els van Trigt uit Zwolle tickets voor een tripje naar Groningen. Toen ze ’s avonds in de bewaakte fietsenstalling van het station van Zwolle aankwam kreeg haar leuke dagje uit plots een totaal andere wending. De eigenaar van de fietsenstalling accepteerde het ticket van Els niet en ze kreeg haar fiets niet terug. Nochtans ging het om een officieel NS-ticket dat ze voor één euro online gekocht had op de site Spoordeelwinkel. De bewaker weigerde halsstarrig en Els kon een nieuw ticket kopen. Vervolgens ging ze naar het loket van de NS, waar de baliemedewerkster haar gegevens noteerde en haar klacht doorgaf aan de Klantendienst. „Na vier weken kreeg ik die ene euro terug op mijn rekening gestort met de vermelding ‘uit coulance’”, zegt Els. „Het was eigenlijk niet de moeite om voor één euro te klagen, maar waarom bieden ze die producten dan online aan en erkennen ze hun fout niet?” Een pijnlijke communicatiefout, zo blijkt. „Alle stallinghouders worden normaal gezien goed geïnstrueerd”, verzekert Anita Boonstra, Manager PR bij NS. „De stallinghouder is duidelijk niet goed op de hoogte gebracht.” Boonstra vind het „zeer vervelend” dat dit gebeurd is en drukt ons op het hart dat dergelijke incidenten „gelukkig niet vaak voorkomen”.

Tekst Annemarie Sterk en Alexander Vandebeek. Mail naar help@nrc.nl.