Same day delivery

‘Ik ben blij dat ik pakken verkoop, daar komen mannen tenminste nog voor naar de winkel.” Ik luisterde vorige week naar de klaagzang van een winkelier uit de Randstad. Alleen voor zoiets ingewikkelds als een kostuum rent iemand nog naar het stadscentrum. Door haar verhaal realiseerde ik me dat ik vrijwel nooit meer in een winkel kom. Alleen als ik per direct iets nodig heb. Een boek dat ik zo snel mogelijk moet lezen, of een wit overhemd dat ik diezelfde avond nog op een feestje hoor te dragen.

Helaas voor winkeliers lijken webwinkels die functie ook over te nemen. Same day delivery, heet dat in webwinkeljargon. De giganten Amazon en Walmart proberen er in de VS de nieuwe standaard van te maken. Amazon bijvoorbeeld opende in 2012 bij grote steden nieuwe pakhuizen en schafte voor 775 miljoen dollar een robot aan die automatisch pakketjes samenstelt. Kiva, heet dat gevaarte. Jij bestelt een boek op Amazon.com, de dichtstbijzijnde Kiva zwengelt haar grijparmen aan en nog diezelfde dag vertrekt er een vrachtwagen met jouw pakketje.

In Nederland experimenteren tot nu toe twee grote elektronicawinkels met same day delivery. Voor een fors bedrag – 15 à 20 euro – ligt een nieuwe iPad of smartphone diezelfde dag op de deurmat. Nu nog gedoe in de marge, maar wat als Bol.com met zo’n service komt? Die webwinkel is tegenwoordig in handen van Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, dat dankzij bezorgservice Albert.nl al heel wat vrachtwagens heeft rondrijden. Geen gek scenario dus.

Stel je voor dat je op een zaterdagmorgen besluit het gras te willen maaien. Eén probleem: je hebt nog geen maaier. Nu rijd je nog naar het tuincentrum. Maar als Bol.com er diezelfde dag eentje langs kan komen brengen, kies je ongetwijfeld voor die luie optie. Kan je tenminste de krant even lezen.

Als same day delivery eenmaal de nieuwe standaard is, degradeert dat fysieke winkels die praktische goederen verkopen tot een randverschijnsel. Dan bezoeken we over een paar jaar alleen nog winkels voor de beleving. Je ziet de eerste voortekenen al. Kledingwinkels met café’s, galerieën of kleermakers in het pand, muziekzaken waar artiesten optreden, Apple Stores waar je workshops kunt volgen, eetwinkels waar een kok recepten bereidt. Winkeliers worden entertainers. Eigenlijk wel een aantrekkelijk vooruitzicht. Misschien dat we door die webwinkels juist weer meer naar fysieke winkels gaan.