Digitale groei bij kranten

De landelijke kwaliteitskranten groeien dankzij digitale abonnementen. De populaire kranten (zonder elektronische abonnementen) verliezen abonnees. Net als de kleine christelijke kranten en de regionale titels. Dat blijkt uit de oplagecijfers over het vierde kwartaal 2012, die het HOI vanochtend heeft gepubliceerd. NRC Handelsblad, nrc.next, de Volkskrant en Het Financieele Dagblad zagen in het vierde kwartaal hun betaalde oplage enkele procenten stijgen ten opzichte van het jaar ervoor. NRC Handelsblad met 2 procent naar 206.000 kranten per dag; 10 procent daarvan is digitaal. Nrc.next steeg 3 procent naar 77.000 (12 procent digitale abonnees). Het FD 2 procent tot 61.000; 29 procent digitaal. Het FD verschijnt vanaf vandaag op het berlinerformaat. De populaire titels verliezen abonnees, De Telegraaf het meest. De krant daalde 5 procent dalen tot 505.000. Het AD verloor 2 procent en verkoopt 383.000 kranten per dag.