Rolls-Royce heeft geen last van de crisis

Rolls-Royce heeft een nieuwe importeur in Nederland: Cito Motors in Eindhoven. Die begint onder een, ondanks de crisis, gunstig gesternte.

Vice-president Jolyon Nash van Rolls-Royce bij een Phantom 1 uit 1928 in de showroom van Cito Motors, de nieuwe importeur van het Britse merk in Einhoven. Foto Maarten Hartman

Autokenners zijn het er niet over eens of een Rolls-Royce nog steeds de beste auto ter wereld is. Maar hoe dan ook, het Britse merk lijkt nauwelijks last te hebben van de heersende crisis.

Sinds 2003 – toen de eerste auto’s van de band liepen in een gloednieuwe, door moederbedrijf BMW neergezette fabriek in het Engelse Goodwood – verkoopt Rolls-Royce elk jaar meer auto’s. Ondanks de crisis was 2012 daarop geen uitzondering. Er werden vorig jaar 3.578 Rolls-Royces op kenteken gezet en dat stemt de Britse autobouwer tevreden.

Zoals wel vaker is Rolls-Royce bijzonder terughoudend met het verstrekken van cijfers. Naar het vermogen van Rolls-Roycemotoren moest in het verleden bijna altijd worden geraden en ook vandaag de dag worden omzet- en winstcijfers niet verstrekt.

„We maken winst en de BMW Groep in München is erg blij met onze bijdrage aan het groepsresultaat. Daar wil ik het bij laten”, zegt woordvoerder Frank Tiemann droogjes. Een zegsman van de BMW Groep beaamt dat. „Wij communiceren één omzetcijfer – 77 miljard euro over 2012 – voor de hele BMW Groep. Wat BMW, Rolls-Royce of Mini daaraan afzonderlijk bijdragen houden we voor onszelf .”

Jolyon Nash, sinds de zomer van 2009 verkoopdirecteur bij Rolls-Royce en lid van de raad van bestuur, was dit weekend aanwezig bij de opening van de nieuwe Nederlandse Rolls-Royce-importeur, Cito Motors. Het bedrijf maakt deel uit van de Van Laarhoven Groep, een familiebedrijf dat onder andere Aston Martin, Land Rover, BMW (negen dealerbedrijven) en Mini vertegenwoordigt.

Dat Rolls-Royce nog steeds in de plus zit is volgens vice-president Jolyon Nash te danken aan een aantal factoren. „We hebben een goed product, bezetten een prima positie in wat ik de luxurymarkt zal noemen en onze klanten zijn rijk en blijven dat, ook als de economie een beetje tegenzit. Daarnaast verwachten we dat het aantal mensen in welstand toeneemt. Volgens het Word Wealth Report 2012 van Cap Gemini zijn er op dit moment op de hele wereld zo’n elf miljoen mensen die minimaal één miljoen dollar, maar meestal meer, vrij te besteden heeft. In Europa gaat dat om ruim drie miljoen mensen en die groep is groeiende. Dat is mede de reden waarom wij ons dealernetwerk verder willen uitbreiden”, aldus Nash.

Cito Motors in Eindhoven is zo ongeveer de honderdste Rolls-Roycedealer ter wereld, zegt Nash. „We hebben in alle landen waar we vertegenwoordigd zijn één dealer. Behalve in Moskou, daar hebben we twee dealers. Er is namelijk geen stad ter wereld waar meer miljardairs wonen dan in Moskou. En we hebben er twee dealers omdat die elk hun eigen netwerk hebben en sommigen van die miljardairs elkaar niet willen tegenkomen.”

Vormde China twee jaar geleden nog de grootste afzetmarkt voor Rolls-Royce, in 2012 waren dat de Verenigde Staten. „Daar gaat ruwweg 30 procent van onze productie naartoe”, zegt Nash. „China is nog altijd goede tweede met ongeveer 28 procent, terwijl Europa 25 procent voor zijn rekening neemt. Ik denk overigens dat we in Europa dit jaar meer gaan verkopen. Van onze nieuwe Wraith [een coupé met 624 pk, de sterkste Rolls ooit, red.] wordt vooral op de Europese markt veel verwacht. Ongeveer 70 procent van de Wraiths zal worden gekocht door mensen die nog geen Rolls-Royce hebben. Zoals de Ghost in 2009 voor 80 procent nieuwe klanten heeft gezorgd.”

Hoeveel Rolls-Royces er elk jaar in Nederland worden verkocht is ook een goed bewaard geheim. Officieel is er vorig jaar maar één Rolls-Royce Ghost geregistreerd – maar dat zegt niets over de verkochte aantallen, weet Jolyon Nash.

„Veel Nederlandse klanten kopen de auto hier, maar zetten hem vervolgens in het buitenland op kenteken. Dat kan België of Duitsland zijn, maar bijvoorbeeld ook Spanje als ze daar een huis hebben. Waarom ze die auto dan niet in Spanje kopen? Vanwege de goede relatie met de Nederlandse dealer”, aldus Nash.

„Klanten van ons denken in miljoenen dollars of euro’s, zoals u en ik in duizenden. Het is dan ook een misverstand dat Rolls-Royce en Bentley concurrenten zouden zijn. De meeste klanten van ons hebben acht tot negen auto’s, waaronder een Rolls én een Bentley. Ik zeg daarom wel eens dat Rolls-Royces niet concurreren met andere auto’s: ze concurreren met huizen, helikopters en motorjachten.”