Schreeuwen, fotograferen en twitteren tijdens een popconcert. Niet doen!

Wat begon als een particuliere uiting op muzieksite Rollingstone.com is inmiddels viraal gegaan op sociale media. ‘De 10 meest vervelende gedragingen tijdens concerten’, beschreven door redacteur Andy Greene, worden erkend door tienduizenden lotgenoten.

Fans nemen het concert van Madonna op met hun mobiele telefoons. Foto Reuters

Wat begon als een particuliere uiting op muzieksite Rollingstone.com is inmiddels viraal gegaan op sociale media. ‘De 10 meest vervelende gedragingen tijdens concerten’, beschreven door redacteur Andy Greene, worden erkend door tienduizenden lotgenoten.

Je zou denken dat mensen die zich vrijwillig met honderden andere fans laten ophokken in een zweettent niet zo snel geïrriteerd zijn. Maar niets is minder waar. Gekrijs om een bepaald nummer, in elkaars oor schreeuwen, bezig zijn met je mobiel, jezelf naar voren drukken, de hele show filmen, roepen dat anderen moeten gaan zitten - van dat soort gedrag zijn Greene en velen met hem niet gediend.

‘Taking pictures the entire freaking show’ zet hij op nummer 1. “Neem een foto, neem er vijf als je wilt. Maar alsjeblieft, niet 77. Je camera blokkeert mijn zicht. En je ziet er niet uit alsof je geniet van de show”, fulmineert de redacteur tegen overlastgevers in het algemeen.

De oproep voor concentratie tijdens popconcerten staat in schril contrast met het pleidooi dat Hans Abbing, hoogleraar kunstsociologie, in 2009 hield. Hij ageerde in NRC Handelsblad tegen “de stijve sfeer” van klassieke concerten. Dat zou de beleving “onnodig zwaar” maken. In- en uitlopen moet volgens hem mogelijk zijn. “Informalisering” van de concertpraktijk kan volgens hem een nieuw, jonger publiek aantrekken. Juist daarom is het zo frappant dat juist dat jongere publiek klaagt over rumoer tijdens hun eigen popconcerten.

Ernst-Jan Pfauth, columnist van nrc.next, schreef vorig jaar: “Boven de muziek uit verhalen in elkaars gezicht blaffen, alsof je in een kroeg bent, verpest de sfeer.” Aanpakken die handel, besloot hij. “Verpesten verdwaalde kroegtijgers met hun luidruchtige gebral een prachtig concert? Kieper een biertje over ze heen. Na wat noodzakelijk rumoer is het punt dan duidelijk.” Voor de goede orde: hij bedacht hier geen huisregel (‘bierdouche’) voor het Concertgebouw, maar voor poptempel Paradiso.