Winkeliers tevreden over de Boekenweek

Crisis of niet: de meeste boekhandels zijn tevreden over de afgelopen Boekenweek, die zich anders dan voorgaande jaren niet uitstrekte over anderhalve week, maar tot een week beperkt bleef.

Een steekproef onder boekhandels leert dat bij de meeste de omzet ongeveer gelijk is aan vorig jaar, en in sommige gevallen zelfs iets is gestegen. Volgens CPNB-persvoorlichter Peter Rosendaal is dat te danken aan de compactheid. „De media-aandacht over de opening was zaterdag groot en die dag krijg je meer mensen in de winkel dan op woensdag. Het was overal topdrukte op zaterdag 16 maart, te vergelijken met de drukte rondom Kerst.” Daan van der Valk, winkelmanager van boekhandel De Vries in Haarlem, constateerde zelfs dat de omzet hoger was dan de zaterdag voor Kerst.

En dat is opmerkelijk in een periode dat er elk jaar minder boeken verkocht worden. Het is een combinatie van factoren en de belangrijkste is ook de kneuterigste: het treinkaartje. In voorgaande jaren betekende het Boekenweekgeschenk een gratis treinreis op de eerste zondag van de Boekenweek. Hierdoor viel de verkoop in de tweede week stil. Nu is het gratis reizen verplaatst naar de laatste dag van de Boekenweek: morgen dus.

Een andere reden is volgens het CPNB Kees van Kooten: bij zijn optredens trekt hij veel publiek. De boekhandelaren zelf verschillen enigszins van mening over dit argument. Volgens de meesten trekt het geschenk van dit jaar een breder publiek aan dan dat van vorig jaar toen Tom Lanoye het geschenk schreef. Volgens Wouter Roelants van boekhandel Roelants in Nijmegen valt het echter mee met het ‘Kees van Kooten-effect’: „Vorig jaar waren veel meer mensen nieuwsgierig naar het geschenk, het was ook veel verrassender.” Bij boekhandel Godert Walter in Groningen denken ze daar anders over: het is voor het eerst dat niemand het geschenk weigerde.