‘Op het moment dat we gaan eten is mijn lontje vaak op’

Maartje de Lint (44) zingt bij De Nederlandse Opera. Ze heeft een tweeling van 14 jaar. „Als ik uit het werk kom, ben ik moe. Mijn zoon doet dan altijd: adem in, adem uit.”

‘Ik ben een van de hofdames’

Maartje: „Ik heb het heel lang niet bijzonder gevonden wat ik deed. Voor mij is het makkelijk, ik doe mijn mond open en die stem komt eruit. Ik ben mezzo sopraan, werk al zeventien jaar in het koor van de Nederlandse Opera. We hebben zeven producties per jaar, daarvoor oefenen we het hele jaar door in het muziektheater in Amsterdam. Ik ben nu één van de hofdames in L’amour des trois oranges van Prokofiev. Een heel levendig stuk, ik moet echt komedie spelen. Zenuwachtig voor een optreden ben ik niet meer. Het is toch, ondanks alles, gewoon je werk.

„Ik zie mijn stem als spiegel van mijzelf. Zodra ik begin te zingen, gaat alles stromen. Een rotgevoel kun je dan niet langer vasthouden in je lichaam, je moet open staan. Soms beginnen dan ook letterlijk de tranen te lopen. Een dirigent die heel agressief staat te dirigeren, werkt dus ook niet.”

‘Mijn agenda is van de opera’

„Gelijk na het conservatorium begon ik met een solistencarrière. Maar dat is een heel eenzaam leven. Zat ik daar in het buitenland op een hotelkamer, en thuis zaten mijn kinderen zonder moeder. Die vonden dat ook heel moeilijk, moesten altijd huilen als ik wegging, waardoor ik de neiging had hard mee te doen. Het was het niet waard. Dertien jaar geleden kreeg ik de baan bij het koor.

„Nu is mijn agenda eigenlijk van de opera. Elke dag is anders, ik krijg per vier weken een nieuw rooster. Voorstellingen zijn ’s avonds en in het weekend. Dat heb ik heel lang geen probleem gevonden, die onregelmatigheid paste bij mij. Hoe ouder ik word, hoe meer ik behoefte aan regelmaat krijg. Je kunt naast je werk niet echt iets anders opbouwen met een vereniging, zoals een schildercursus of softbal. Dat mis ik.”

‘Alleen zijn is niet gezellig’

„Ik ben gescheiden in 2005, en sindsdien wonen de kinderen deels bij mij, en deels bij hun vader, die vlakbij woont. Ik sta er niet elke dag bij stil dat ik alleenstaande moeder ben, daar heb je niets aan. Maar het is allesbehalve leuk. Helemaal niet gezellig. Ik mis de aanspraak van de volwassene in het dagelijkse doen. Soms lig ik uitgeteld op de bank om zes uur, en dan moet ik toch nog die keuken in.

„Ik vind het belangrijk dat kinderen zelfstandig zijn en hun verantwoordelijkheid nemen. Ze kregen al op hun tiende eigen kleedgeld. Nu kunnen ze goed met geld omgaan. En ook met hun huiswerk, het is sporadisch dat ik ze moet helpen. Ik ben erg trots op ze.”

‘Ontplofte bom als ik thuiskom’

„Opera zingen is een fysiek uitputtend beroep. In de opera is de scène in een paar minuten voorbij, maar daarvoor heb ik urenlang moeten knielen of kruipen, of op een scheef toneel gestaan. Als ik uit mijn werk kom, ben ik moe. Dan moet ik nog koken, moet alles opgeruimd worden. Overal liggen spullen, bekers, jassen, tassen... daar kan ik echt chagrijnig op reageren. Mijn zoon doet op die momenten altijd: adem in, adem uit, met zulke bewegingen erbij. Dat hebben ze van mij. En ach, dan moet ik lachen en kan ik de boel weer relativeren.

„We eten vers. Een kant-en-klaarmaaltijd is geen optie, ook omdat ze ze dat niet lusten. Op het moment dat we gaan eten, is mijn lontje vaak op. We eten daarom op de bank. Benen omhoog, bord op schoot. Dan hoeven we niet meer uitgebreid te praten en gaat de televisie aan.

„Ik vind het huishouden doen zonde van mijn tijd. Het is iedere week exact hetzelfde. Stof afnemen, de planten in een badje, de douche weer schoon… ik doe het altijd zaterdagochtend. Ik zet een ontspannen muziekje op om in de stemming te komen, anders raffel ik het te snel af. Dan valt het allemaal toch wel mee.”

‘Ik adviseer mensen’

„Ik ben ambitieus, dat is wel lastig. Want hoe ga je hogerop in een koor? Je begint als koorzanger en eindigt als koorzanger. Het is een uitdaging om gemotiveerd en geïnspireerd te blijven, het werkproces blijft hetzelfde. Sinds kort werk ik daarom mee op de educatieafdeling van de opera, waar ik ook meer de functie van coach vervul.

„Ook ben ik onlangs begonnen onder de naam The Voice Mistress. Dan adviseer ik mensen die zakelijke presentaties moeten geven over hun stemgebruik, hun adem, hun regie en rol als presentator. In het begin deed ik er wat lacherig over, maar ik kom er steeds meer achter dat ik ontzettend veel ervaring heb in presentatie. Ik kan hier zo veel mensen mee helpen. Ik ben een podiumdier, wil mensen aansteken met mijn enthousiasme.”

In Spitsuur vertellen stellen en singles hoe zij werk en privé combineren. Meedoen? Mail naar werk@nrc.nl.