Water wordt kinderfrisdrank in de VS

De argumenten ‘het is gezond’ en ‘goed voor het milieu’ hebben doorgaans weinig impact op kinderen. Veel ouders krijgen hun kroost moeilijk aan het drinken van water, of het nu kraan- of bronwater is. Liever hebben ze cola of Fristi. Een Amerikaanse moeder is er nu in geslaagd water cool te maken. De ‘frisdrank’ WAT-AAH is een succes in de VS.

„Ik had alles geprobeerd om mijn zoons van 9 en 13 water te laten drinken”, vertelde Rose Cameron het Amerikaanse blad Forbes. „Van opleuken met een schijfje limoen tot omkoping.” Niets werkte. Haar kinderen vonden water saai, zeiden ze. Tot Cameron het water in leuke flesjes mee naar school gaf. Wat bij hen werkt, lukt ook bij anderen, dacht Cameron, die eerder carrière had gemaakt in de reclamewereld. Ze ging met haar zoons om de tafel zitten en liet ze zo hard mogelijk naar een fles water schreeuwen: de naam WAT-AAH was geboren. Dat was in 2008. Inmiddels heeft Cameron dertig medewerkers en staat haar product in meer dan 10.000 Amerikaanse winkels.

Camerons marketing richt zich op de kinderen zelf. Haar zoons hielpen bij het ontwerp van het flesje – dikke neonletters op een zwart etiket, onder een brullend stripfiguur-jongetje – en de eerste reclamespotjes. Daarin wordt niet uitgelegd waarom water goed voor je is, maar schreeuwen schoffies dingen als: Grow strong-Aah! Feel Bett-Aah! Be Smart-Aah! ‘Het is gezond’ op een coole manier dus.