Kraanwater vragen zonder gêne

Vandaag, wereldwaterdag, wordt een app gelanceerd die de Nederlandse horeca moet stimuleren kraanwater te serveren.

„Je krijgt in veel Nederlandse horecagelegenheden een glas kraanwater als je erom vraagt, maar nog lang niet overal”, zegt Tetsuro Miyazaki, een van de twee oprichters van KRNWTR. „En een groot probleem is dat veel mensen het niet dúrven vragen, ze voelen zich goedkoop, alsof ze het enkel vragen omdat ze iets gratis willen, niet omdat ze het een goed product vinden.” Miyazaki promoot samen met Tom Niekamp sinds 2010 kraanwater in de horeca. Vandaag, op wereldwaterdag, lanceren ze een nieuw initiatief. Een app waarop je kunt zien waar je in Nederland en België een glas kraanwater krijgt als je erom vraagt, en hoeveel moeite je moet doen. „Soms krijg je het alleen als je veinst dat je ziek bent.”

Voor het duo KRNWTR oprichtte, speelde het al langer met het idee iets te doen aan de wegwerpcultuur in Nederland. „Veel mensen willen iets doen voor het milieu, maar de meeste plannen sneuvelen aan de bar omdat ze onrealistisch zijn”, vertelt Miyazaki. „Na het bekijken van de documentaire Tapped wisten we dat vermindering van de hoeveelheden plastic die worden geproduceerd en weggegooid door de consumptie van bronwater in plaats van kraanwater, een haalbaar initiatief was. Uit smaaktesten blijkt dat weinig mensen het verschil proeven tussen bron- en kraanwater, maar de verpakking en het transport van verpakt drinkwater zorgt wel voor 500 keer meer CO2-uitstoot dan voor dezelfde hoeveelheid kraanwater. ”

Miyazaki en Niekamp besloten honderd dagen lang alleen kraanwater te drinken en hierover te bloggen. Ze kregen veel reacties. Miyazaki: „Vervolgens bedachten we het plan om van kraanwater een ‘merk’ te maken; ontwierpen karaffen en flessen zodat in de horeca kraanwater met trots op tafel kan worden gezet.”

Op de app kun je ook aangeven hoeveel je bereid bent voor kraanwater te betalen, Niekamp: „Wij stimuleren consumenten een redelijk bedrag voor hun kraanwater te betalen. Thuis is water ook niet gratis en je maakt in een horecazaak gebruik van bepaalde faciliteiten.”

Eerdere initiatieven om kraanwater in de horeca te promoten, bijvoorbeeld de online kaart van het consumentenprogramma Kassa waarop je kunt zien waar je kraanwater kan vragen, waren matig succesvol. Miyazaki: „GroenLinks probeerde kraanwater verplicht gratis te maken, maar daar is gewoonweg geen draagvlak voor.”

Het duo gelooft in marktwerking. Op hun app kun je aangeven of niet krijgen van een glas kraanwater reden is om weg te blijven uit een zaak. „Wij willen niemand verplichten, maar als klanten aangeven dat ze het willen, zullen ondernemers volgen.”

Volgens Miyazaki kun je op dit moment niet vaststellen hoe groot het verlies voor horecazaken zou zijn als ze kraanwater serveren: „Wat ze nu verdienen met bronwater is niet representatief. Je creëert goodwill door serveren van kraanwater. Het door de strot duwen van een dure fles bronwater levert zes euro op, maar het zou kunnen dat die klant niet terugkomt.”

Het tweetal is hoopvol dat de app zal aanslaan. Omdat ze voorlopig niets verdienen aan hun initiatief, gebeurde de ontwikkeling van hun app met crowdsourcing. Miyazaki: „In twee maanden hadden we 10.000 euro bij elkaar. We hielden het bedrag dat je kon investeren laag, vanaf 2,5 euro kon je meedoen. Het idee was dat hoe meer mensen investeerden, hoe meer mensen achteraf de app zouden downloaden en gebruiken.”