H&M heeft last van winter en wisselkoers

Modehuis H&M wordt steeds groter, maar omzet en winst staan onder druk van lange winters en valutaschommelingen.

H&M’s bestuursvoorzitter, Karl-Johan Persson, had gisteren tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers goed nieuws en slecht nieuws.

Hij begon met het slechte: ook Hennes & Mauritz, de Zweedse modeketen, heeft in het eerste kwartaal van boekjaar 2013 (dat liep tot en met 28 februari) geleden onder de „aanhoudend moeilijke economische omstandigheden” waarmee de hele mode-industrie kampt. De omzet steeg weliswaar met 2 procent tot 33,1 miljard Zweedse kroon (bijna 4 miljard euro), maar de nettowinst kwam in het eerste kwartaal ruim 10 procent lager uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst bedroeg nu 2,46 miljard Zweedse kroon (290 miljoen euro) tegenover 2,74 miljard Zweedse kroon (330 miljoen euro) vorig jaar.

De verkopen vielen tegen, zei Persson. In zijn toelichting op de cijfers schreef hij dat onder meer toe aan negatieve wisselkoerseffecten. De omzet van 33,1 miljard Zweedse kroon zou 1,3 miljard kroon hoger zijn uitgevallen met de wisselkoers van een jaar eerder, zo illustreerde de topman de invloed van de valutaschommelingen.

Maar toen kwam hij met het goede nieuws: H&M’s nieuwste aanwinst, de luxere modeketen & Other Stories, die eerder deze maand winkels opende in Kopenhagen en Londen, doet het „tremendously” – fantastisch. De verkopen, zowel in de winkel als online, vielen „veel hoger uit dan onze hoge verwachtingen”, aldus Persson. Dit biedt volgens hem mogelijkheden om meer & Other Stories-winkels te openen – en in een hoger tempo – dan het bedrijf aanvankelijk had gepland. Vandaag opent het filiaal in H&M’s thuisbasis Stockholm, in Zweden. Deze lente breidt & Other Stories zich uit naar Barcelona, Berlijn, Milaan en Parijs.

H&M – ook eigenaar van Weekday, Cheap Monday, Monki en Cos – opent dit jaar 350 nieuwe winkels in plaats van de 325 die al eerder waren aangekondigd. Aan het einde van het eerste kwartaal stond de teller op 2.818 winkels.

H&M wil zijn winkelbestand ieder jaar 10 tot 15 procent laten groeien. De meeste nieuwe filialen zijn gepland voor China en de Verenigde Staten. In 2013 betreedt H&M voor het eerst de landen Chili, Estland, Litouwen, Servië en Indonesië. In 2014 opent de Zweedse modeketen de eerste winkels in Australië.

Het H&M-concern is weliswaar beursgenoteerd maar nog altijd stevig in handen van de oprichtersfamilie Persson. Karl-Johan (37) is sinds 2009 bestuursvoorzitter. Zijn vader Stefan (65) is president-commissaris en met een kleine 30 procent de grootste aandeelhouder. Dat maakt hem met een geschat vermogen van bijna 22 miljard euro tot de rijkste man van Zweden.

Persson junior waarschuwde beleggers gisteren maar alvast voor tegenvallende resultaten voor maart, die eraan zitten te komen. Door het ongewoon koude winterweer en sneeuwstormen in Europa en de VS komt de verkoop van de voorjaarscollectie trager op gang dan andere jaren. Bovendien was maart vorig jaar een „erg sterke” maand, waardoor het verschil nog groter zal zijn.