Het begon met een eindexamenfeestje...

Na een eerste afwijzing vorig najaar, verkoopt dance-ondernemer Duncan Stutterheim alsnog zijn bedrijf voor 102 miljoen dollar aan het New Yorkse SFX Entertainment.

De verkoop van de feestorganisator ID&T maakt aandeelhouders miljonair. Foto ANP

De housebeats dreunen door de Utrechtse Jaarbeurs. Het is 20 juni 1992, tienduizend mensen bezoeken het dancefeest The Final Exam. Voor de 20-jarige Duncan Stutterheim is het het eindexamenfeestje dat hij nooit heeft gekregen.

Het is ook het eerste grote danceproject dat hij organiseert. Twintig jaar later staat hij aan het hoofd van Nederlands’ grootste – en internationaal opererende – dancebedrijf en is hij de man achter megafeesten met bekende merknamen als Mysteryland, Sensation en Thunderdome. Hij is de ‘D’ in ID&T.

Van zijn vader Cor Stutterheim, bestuursvoorzitter van de beursgenoteerde automatiseerder CMG, krijgt de nu 41-jarige een waardevol advies: „Zie wat iedereen ziet, maar doe wat niemand doet”.

In plaats van zijn vwo af te maken, begint Stutterheim een eigen koeriersbedrijfje. Na een geslaagd nieuwjaarsfeest voor 250 man, dat hij organiseert samen met Irfan van Ewijk (de I uit de bedrijfsnaam) en Theo Lelie (de T), besluit Stutterheim zich volledig te richten op het organiseren van dancefeesten.

Vanaf dan gaat het hard. ID&T’s massale Thunderdome-feesten, waar de stevig klinkende housemuziek gedraaid wordt, zijn in trek bij de opkomende gabbergeneratie. Voor zijn 25ste verjaardag is Stutterheim – net als zijn vader – miljonair. Eind jaren negentig wordt ‘gabberen’, een Nederlands dansgenre, in de ogen van de harde kern te commercieel; de scene zakt in elkaar. ID&T gaat zo goed als failliet. Het bedrijf gooit het over een andere boeg: minder ‘harde’ muziek voor een breder publiek.

In 2000 wordt het eerste Sensation-feest in voetbalstadion Amsterdam Arena gehouden. Het evenement zal uitgroeien tot een internationaal succes, het wordt in twintig landen gekopieerd. Het is ook het jaar waarin Stutterheims jongere broer Miles verongelukt nadat hij met zijn Porsche tegen een boom rijdt. Stutterheim, die open is over het voorval en de invloed die het had op zijn zaken, verkoopt zijn huis, draagt de leiding van het bedrijf over en van vertrekt voor vier maanden naar India.

Terug in Nederland breidt hij ID&T uit met een platenlabel, horecabedrijven en een radiostation – dat laatste werd onder Stutterheim geen succes. In 2006 treedt Stutterheim af als directeur van ID&T; hij blijft met een belang van 45 procent grootaandeelhouder. Dezer dagen houdt de ondernemer zich bezig met dansfeest Sensation. Daarmee doet Stutterheim weer waarmee hij begon, niet al het andere. „Het werd teveel”, zo verklaarde hij in 2006 in een interview met deze krant. „Het begon te voelen als werk”.