Grazia: zoek de verschillen

Lezen // Grazia Man Tijdschrift Grazia lanceert een nieuwe spin-off voor mannen Het eetdagboek heeft een ander jasje, dj Sunnery James siert de voorkant Vooral leuk om te lezen voor de vrouwen, dus

Mannen, het is zover! Sinds deze week in de winkel: Grazia Man. Ja, raar dat het zo lang heeft moeten duren inderdaad.

Het blad lag op mijn bureau en werd meteen door collega’s weggegrist. Wááát!? Een Grazia Man? Laat eens zien! Dat waren natuurlijk vooral vrouwelijke collega’s. Fans van de ‘gewone’ Grazia.

Grazia komt oorspronkelijk uit Italië en verschijnt nu vijf jaar in Nederland. Het blad is razend goedkoop (kost maar 1,99 euro) en wordt elke week in honderdduizendvoud verspreid. Het is in oplage net zo groot als Flair en Elle, al komt die laatste maar eens per maand uit.

Nu dus een Grazia voor mannen. Iets minder spotgoedkoop (2,95 euro) en hij verschijnt niet elke week, maar twee keer per jaar. En voor wie? „De Grazia Man is de broer van deze Grazia”, schreef de vrouwen-Grazia deze week lekker blij. „Dus al die mannen die de ‘gewone’ Grazia meelezen (of zelfs áfpakken) hebben nu hun eigen Grazia!”

Een echt mannenblad moet het zijn, dus lezen we op de cover: „Tess Milne: ik zeg niet meteen nee tegen een trio” (Milne wordt binnenin trouwens Nederlands mooiste vrouw genoemd), „Ben je een Porsche-man of een Ferrari-type?” en „De 5 lekkerste foute vrouwen”. Maar, wat raar: geen foto van een lekker wijf voorop! Nee, een foto van een mooie man, dj Sunnery James. Zo’n net iets te sexy foto, met een poloshirtje waarvan de bovenste twee knoopjes open zijn. Eyecandy voor de vrouw, zou je zeggen (ja, en voor de homo natuurlijk). En de kleuren van de cover, dat feloranje, dat lijkt ook meer iets voor meisjes.

De gewone Grazia lijkt veel meer gemaakt voor mannen, want op die cover staat Cara Delevingne (ze schijnt de nieuwe Kate Moss te zijn).

Dan de inhoud. Daar heeft de redactie het slim en simpel gehouden. Grazia heeft de sectie 10 Hot Stories – deze week in het nieuws, dus Grazia Man ook, in dezelfde opmaak op felgele achtergrondvlakken. Maar omdat het geen weekblad is, is het niet ‘deze week in het nieuws’, maar algemener. Dus: „trippen op badzout”, als dertiger weer bij je ouders gaan wonen, „women to die for”, een stuk over jongensbesnijdenis en de horlogetrends in Hollywood. Grazia is lekkerder, dichter op het nieuws, met Badr Hari’s mislukte comeback afgelopen weekend en antwoord op de altijd dringende vraag: waar is Lady Gaga gebleven? Ander succeselement: het eetdagboek. Een Quasibekende Nederlander (in Grazia een vrouw) houdt een week bij wat ze eet en drinkt. Nu in Grazia Man een man: „Ik neem een bruine bol met ei, kaas en kipfilet, een mandarijn en koffie om wakker te worden”, ja, dát is iets wat mannen willen lezen!

Ook echt iets voor mannen: vier pagina’s David Beckham, voetballer en stijlicoon. Met foto’s van zijn verschillende outfits: Beckham met „Ibiza-decolleté”, zomers cool, simply white, casual friday en een bijna naakte Beckham in H&M-boxer.

Verder, lekker mannelijk, de rubriek ‘sextrend’ en vijf mannen die een sterk verhaal vertellen (want dat is wat mannen in de kroeg ook doen). Plus een beetje Men’s Health. ‘Strak in zes weken’: hoe hoofdredacteur Danny Post van „luie lamzak” verandert in man-met-strak-buikje.

Grazia Man doet ook vrij veel aan mode, net als z’n grote zus. Iets voor mannen? Of meer voor de vrouwen, die kunnen denken: ah, dat ga ik voor mijn vriend kopen.

Dus, ja, voor wie is dit blad nou? Voor vrouwen natuurlijk. Al die honderdduizend Grazialezeressen, die kunnen deze maand nóg een Grazia kopen! Tel uit je winst.