denken@nrc.nl

Het tientje van Lieftinck oplossing voor Cyprus

stelt O.L.E. Jongmans uit Wateringen voor

Dat vooral malafide rekeninghouders in Cyprus zullen moeten meebetalen, lijkt onontkoombaar.

Na de bevrijding kampte Nederland eveneens met een enorm financieel tekort en met heel veel zwart geld, dikwijls geroofd van joden, en soms alweer belegd. In ’45 begon de toenmalige minister van Financiën Piet Lieftinck een geldzuivering, die wonderbaarlijk goed gelukt is. Als dat toen kon, toen zelfs potloden en papier bijna niet voorhanden waren, dan moet dat op Cyprus nu, in de eeuw van de computer, zeker ook kunnen. Neem alle vermogensbestanddelen in beslag en laat iedereen maar aantonen hoe hij eraan gekomen is.

Sms je minnaar niet

weet Maaike Kooistra uit Houten

Met veel interesse heb ik het artikel ‘Wat vind je zo leuk aan je minnaar?’ gelezen (nrc.next 14.03.2013). Het artikel geeft een mooie schets van het probleem wanneer een vrouw een minnaar heeft. Ik heb een aanvulling: als coach ontmoet ik vaak stellen waarbij een van de twee verliefd is. Degene die verliefd is geworden, heeft het zwaar, dit wordt vaak onderschat door de omgeving. Het zou een luxeprobleem zijn want je kunt toch uit twee kiezen? Ik vind dat de partner de oudste rechten heeft. Hij krijgt dan ook de kans om de relatie nieuw leven in te blazen. Stop volledig bij sterk twijfelen het contact met je minnaar en zoek uit wat er mis is in je relatie. Dus niet sms’en, niet bellen. Ga eventueel in therapie. Mocht je alsnog voor je minnaar kiezen dan heb je het juiste gedaan naar jouw ‘oude’ partner toe en kun je zelf ‘vredig’ verder.

Wij kunnen taal maken

schrijft Paul Oude Luttighuis uit Enschede

Ook al moet taalidealisme (nrc.next 13.03.2013) met een korrel zout worden genomen, niet ‘de’ werkelijkheid is de spelbreker. Als de morele taalingreep van de Gemeente Amsterdam mank gaat, is dat op de subjectiviteit van (vele) anderen. Taal creëert werkelijkheid, maar dat wil nog niet zeggen dat één Gemeente er de baas over is. Zo kan een Ghanees een Afro-American worden, zoals de Native American Indiaan werd zonder, naar ik aanneem, ooit India te hebben gezien. Taal maakt onze werkelijkheid, maar wij kunnen de taal niet zomaar maken.