Ben je een Porsche-man of een Ferrari-type?

De populaire gossipglossy Grazia heeft sinds deze week een broer: Grazia Man. Met sterke verhalen en foute vrouwen. Maar is het wel voor mannen?

Mannen, het is zover! Sinds deze week ligt ie in de winkel: Grazia Man. Ja, raar dat het zo lang heeft moeten duren inderdaad.

De ‘gewone’ Grazia is een gossipglossy. Dat is iets tussen een roddelblad en een glossy in. En dan niet roddel van het niveau Privé, Weekend en Story, maar meer „Hollywood-achtig”, zoals een collega die naast de bladenredactie zit het noemt. Zij laat zich vervolgens ontvallen – enigszins besmuikt – dat ze de Grazia heel graag leest. Het blad, van oorsprong Italiaans, verschijnt nu vijf jaar in Nederland, is razend goedkoop (kost maar 1,99 euro) en wordt elke week in honderdduizendvoud verspreid. Het is in oplage net zo groot als Flair en Elle, al komt die laatste maar eens per maand uit.

Nu is er dus een Grazia voor mannen. Iets minder spotgoedkoop (2,95 euro) en hij verschijnt niet elke week, maar twee keer per jaar. En voor wie is hij bedoeld? „De Grazia Man is de broer van deze Grazia”, schreef de vrouwen-Grazia deze week lekker blij. „Dus al die mannen die de ‘gewone’ Grazia meelezen (of zelfs áfpakken) hebben nu hun eigen Grazia!”

Een echt mannenblad moet het zijn, dus lezen we op de cover: „Tess Milne: ik zeg niet meteen nee tegen een trio.” (Milne wordt binnenin trouwens Nederlands mooiste vrouw genoemd) En: „Ben je een Porsche-man of een Ferrari-type?” en „De 5 lekkerste foute vrouwen.” Maar, wat raar: geen foto van een lekker wijf voorop! Nee, een foto van een mooie man, dj Sunnery James. Leuk voor de vrouw, zou je zeggen (en voor de homo natuurlijk). En de kleuren van de cover, dat feloranje, dat lijkt ook meer iets voor meisjes.

Dan de inhoud. Daar heeft de redactie het, heel slim, simpel gehouden. Grazia heeft de sectie 10 Hot Stories – deze week in het nieuws, dus Grazia Man ook (behalve dat het niet om ‘deze week in het nieuws’ gaat), in dezelfde felgele opmaak, met „trippen op badzout”, „women to die for” en een stuk over jongensbesnijdenis. Grazia’s hot stories zijn lekkerder, dichter op het nieuws, met Badr Hari’s mislukte comeback afgelopen weekend en antwoord op de altijd dringende vraag: waar is Lady Gaga gebleven?

Ander succeselement is het eetdagboek. Een Quasibekende Nederlander (in Grazia een vrouw) houdt een week bij wat ze eet en drinkt. In Grazia Man is het een man: „Ik neem een bruine bol met ei, kaas en kipfilet, een mandarijn en koffie om wakker te worden”, ja, dát is iets wat mannen willen lezen.

Verder in Grazia Man, lekker mannelijk, de rubriek ‘sextrend’ en vijf mannen die een sterk verhaal vertellen (schijnt typisch mannelijk te zijn). Het blad heeft ook veel mode. Iets voor mannen? Of meer voor de vrouwen, die kunnen denken: ah, dat ga ik voor mijn vriend kopen.

Dus, ja, voor wie is dit blad nou? Voor vrouwen natuurlijk. Al die honderdduizend Grazia-lezeressen, die kunnen deze maand nóg een Grazia kopen! Tel uit je winst.