Wiet + kaas = wietkaas! bij ontwerper Teun Castelein

Allah en Wietkaas, t/m 6 april in Pacific Place, Geldersekade 30 (tijdelijke dependance van galerie Vriend van Bavink, Geldersekade 58), Amsterdam. Inl: vriendvanbavink.nl ***

De Amsterdamse ontwerper/kunstenaar Teun Castelein heeft de oplossing voor de economische crisis: een nieuw, door hem bedacht, oer-Hollands product, namelijk wietkaas. Hij lanceerde het deze week met een kleine maar uitgekiende presentatie in Pacific Place, een Chinese massagesalon die als dependance dient voor de galerie Vriend van Bavink verderop aan de Geldersekade. Het kaasje staat op een houten sokkel onder een stolp, met erachter een foto van een prachtige oosterse vrouw die als een exotische variant op het kaasmeisje dit nieuwe exportproduct als een kleinood aanbiedt.

„Mijn studio zit op het Damrak, ik zit middenin de souvenirshop die Amsterdam heet”, zegt hij. Wat zoekt een groot deel van de toeristen: de bekende clichés wiet en kaas. Dus waarom niet in één handig, makkelijk te vervoeren en prettig te consumeren product samengebracht, „een product waar de tolerantie, smaak en het vakmanschap van Nederland worden samengevoegd”, zegt Castelein met pretoogjes. De productie was overigens een hele toer: de wiet moet worden verhit om goed te worden opgenomen, maar als de kaas te heet wordt verandert die in smeerkaas.

Een week eerder heeft Castelein, die nooit gebrek aan geestige en vaak opruiende ideeën heeft, een nieuw modemerk gelanceerd onder de naam Allah Clothing. De galerie hing vol met zwarte petten en polo’s met Allah als een logo in witte letters, en met foto’s van mooie (islamitische?) mannen met die petten op. Dat leidde tot ophef in de media en – wellicht als gevolg – een weigering van het Benelux-merkenregister om Allah als merk te deponeren. Die naam „is niet te deponeren als merk en mist derhalve ieder onderscheidend vermogen”, aldus de motivering. De domeinnaam www.allahclothing.com kon Castelein wel claimen.

Met alle gedoe hierover was zijn doel eigenlijk bereikt: iedereen had het over de relatie religie en commercie, én er was weer eens volop aandacht voor de ontwerper die iedereen weer op de kast krijgt met zijn ludieke ideeën op het snijvlak van ondernemerschap, marktwerking en commercie.