Theater

I/Ik/Eg

I/Ik/Eg wordt gesproken in het Noors, Engels en Nederlands. Geïnspireerd op de hedendaagse jongerencultuur waarin het ‘ik’ nogal centraal staat, schreef Oscar van Woensel een met eigentijdse en talige ‘hebbedingetjes’ vervlochten bewerking van de mythe van Echo en Narcissus. De Deense regisseur Jonas Corell Petersen plaatst de tekst in een heldere, open theatrale vorm. Een decor van trillende zilveren stroken, acteurs die zelf het geluid bedienen en zich direct tot het publiek wenden. De cadans van de woorden krijgt alle ruimte. Maar het is vooral het naturelle spel van de drie acteurs waardoor de tussenruimte van taal, liefde en identiteit tot een meeslepende gebeurtenis wordt.

toneelmakerij.nl

Het grijze gebied

Nadat zijn vorige programma de Poelifinario voor het beste cabaretprogramma van dat seizoen had gekregen, gaat Lebbis – alias Hans Sibbel – op diezelfde lijn verder. In hoog tempo rijgt hij het ene onderwerp aan het andere, en creëert zodoende één ononderbroken reeks gedachtensprongen. Vaak hoeft hij een situatie alleen maar iets te chargeren om zijn beste grappen te maken. Beurtelings is hij de kwaaie consument, de vrolijke verhalenverteller en de cabaretier met onvervalst engagement. Eén keer is hij zelfs actieleider. En de actie waartoe hij oproept – vul het adres in van het bedrijf dat om het uwe vraagt – is geheel in Lebbis-stijl: om te lachen en tegelijk serieus te nemen.

bunkertheaterzaken.nl

Burgerwacht

Wat te doen als de jeugd ontspoort, de regering faalt en de politie bang is? In de pessimistische komedie Neighbourhood Watch (2011) van de Britse schrijver Alan Ayckbourn proberen bange burgers het heft in eigen handen te nemen.

Regisseur en vertaler Jeroen van den Berg laat de ondernemende burgers in ‘Residentie Bosrijk’ wonen. Ze zijn panisch voor een groep jongeren die „strak van de wapens” staan. Ieder moment kunnen deze barbaren toeslaan. Een eigen burgerwacht moet de buurt beschermen, maar doet de leefbaarheid niet veel goed met een hoog hek, ID-passen en een schandblok.

toneelgroepmaastricht.nl

Bont en blauw

In Bont en blauw combineert Introdans voor de Jeugd dans met objecten en projectie. Een pittig programma, met veel elektronische muziek en dans zonder (echt) verhaal. Maar wel betoverend mooi: ook volwassenen kijken met open mond naar de ingenieuze webben die tien dansers met elastische linten in de ruimte spinnen in Tensile Involvement (1955) van Alwin Nikolaïs.

introdans.nl