Sites Wegener naar Persgroep

Wegener verkoopt zijn websites met rubrieksadvertenties voor auto’s en banen aan de Persgroep. Voor 26 miljoen euro wisseleen AutoTrack.nl en JobTrack.nl van eigenaar. Dat hebben zij vanochtend gemeld bij de presentatie van de jaarcijfers van Wegener en het Britse moederbedrijf Mecom.

De Persgroep, uitgever van de Volkskrant, AD, Het Parool en Trouw, breidt daarmee opnieuw zijn digitale portfolio uit. Vorig jaar kocht het Belgische mediabedrijf van topman Christian Van Thillo onder meer Intermediair. Ook Telegraaf Media Groep had interesse in de digitale activiteiten van Wegener. Alleen het belang van Wegener in huizensite Funda is nog niet verkocht.

AutoTrack is marktleider in Nederland en heeft circa 4.800 autodealers als (betalend) abonnee. De site haalde vorig jaar een bedrijfsresultaat van 3 miljoen euro. Beide partijen melden dat de Persgroep het intellectueel eigendomsrecht en het webadres van JobTrack.nl overneemt; dat duidt er vermoedelijk op dat de Persgroep de website integreert met zijn andere sites met vacatures. In Vlaanderen is de Persgroep een van de grootste partijen in vacatures.

De overeenkomst tussen Wegener en de Persgroep volgt op lange onderhandelingen over een verkoop van alle activiteiten van de regionale uitgeverij. Wegener, dat onder meer De Gelderlander en het Eindhovens Dagblad publiceert, staat in de verkoop. De Britse moeder Mecom wil zijn regionale kranten in Nederland afstoten. De Persgroep was vermoedelijk de enige partij die eind vorig jaar of begin dit jaar een bindend bod uitbracht op geheel Wegener. Dat werd te laag bevonden.

Wegener en de Persgroep hebben verder een aparte commerciële overeenkomst gesloten: voor 2 miljoen euro koopt de Persgroep het recht om advertenties in de kranten en op de websites van Wegener te plaatsen. De Persgroep betaalt vooraf. Zo’n deal kan de verkoop bemoeilijken van de regionale kranten en de huis-aan-huisbladen aan een andere partij, wat Mecom nog steeds wil. Welke uitgever wil bladen kopen waarmee de concurrent een advertentiepact heeft? Aan de andere kant is het goed nieuws voor Wegener dat het heel zwaar heeft op de advertentiemarkt.

De uitgever verdiende in 2012 231 miljoen euro met advertenties. Dat is 18 procent minder dan in 2011. In de eerste twee (traditioneel rustige) maanden van dit jaar zag Wegener zijn reclame-inkomsten 28 procent afnemen. De inkomsten uit de oplage (abonnementen, losse verkoop) stegen 1 procent naar 260 miljoen euro. De totale omzet van Wegener in 2012 was 540 miljoen euro. Daarmee is de Nederlandse uitgeverij het belangrijkste onderdeel van Mecom. De Deense kranten van het concern haalden een omzet van 371 miljoen euro, net als in Nederland 9 procent lager dan in 2011. Mecom maakte vanochtend bekend dat het kopers blijft zoeken voor zijn dagbladen in Nederland en Denemarken. In Polen heeft Mecom zijn laatste bedrijfsonderdeel verkocht: negen kleinere regionale kranten.