Metro’s nettowinst keldert dramatisch

Het moederbedrijf van MediaMarkt en Makro heeft veel last van de crisis. Het trekt zich terug uit China en Oost-Europa.

De omzet steeg vorig jaar nog licht – met 1,2 procent – tot 66,7 miljard euro. De nettowinst daarentegen kelderde dramatisch: van 741 miljoen euro in 2011 naar 101 miljoen euro in 2012. Sinds 2000 maakte het Duitse detailhandelsbedrijf Metro niet zo weinig winst als vorig jaar.

Gisteren publiceerde het moederbedrijf van de elektronicaconcerns MediaMarkt en Saturn en zelfbedieningsgroothandel Makro zijn jaarcijfers. De Duitse beursgenoteerde onderneming is, zo bleek, zwaar getroffen door de crisis en het lage consumentenvertrouwen. Behalve van MediaMarkt, Saturn en Makro – die ook in Nederland zitten – is Metro eigenaar van de Real-supermarkten en de Kaufhof-warenhuizen. Het is het op vier na grootste winkelconcern ter wereld.

Bestuursvoorzitter Olaf Koch zegt dat Metro vorig jaar fors heeft geïnvesteerd in „strategische en structurele veranderingen”: nieuwe distributiekanalen, een beter assortiment (scherpere prijzen) en betere service aan de klanten. Het kostte veel geld, erkent Koch. Maar, zei hij, de veranderingen waren nodig en zijn echt verbeteringen. Volgens hem móét Metro veranderen, wil het bedrijf op termijn weer groeien.

Voor het volgende boekjaar is hij nog uiterst voorzichtig: vanwege reorganisaties en de „aanhoudend moeilijke marktomstandigheden” verwacht hij een lagere operationele winst, maar wel een iets hogere omzet. Het fiscale jaar 2013 zal overigens erg kort zijn: aangezien Metro zijn boekjaar aanpast, loopt dit jaar maar tot september. Voor boekjaar 2014 voorziet Olaf Koch weer een bescheiden winstgroei.

Net als andere retailbedrijven is Metro druk bezig met multichannel – de verbinding tussen onlineverkoop met de traditionele winkelomzet. Bij dochterbedrijf Media-Saturn zijn de onlineverkopen vorig jaar meer dan verdubbeld, tot 800.000 euro. Media-Saturn behaalde 4 procent van zijn totale omzet (21 miljard euro) via internet. Dit jaar moet dat 10 procent zijn, zei bestuursvoorzitter Horst Norberg vorige maand.

Daarnaast kondigde hij aan jaarlijks veertig tot vijftig nieuwe winkels te openen, bovenop het huidige bestand van 942 winkels in zestien landen. Wel trekt Metro zich terug uit China, waar de elektronicawinkels 40 miljoen euro verlies leden.

Metro kiest ervoor in te zetten op elektronica en de groothandels – deze zogenoemde cash & carry-divisie was vorig jaar goed voor een omzet van 31,6 miljard euro, 1,7 procent meer dan in 2011. Vorig jaar probeerde het bedrijf zijn warenhuisketen Kaufhof al te verkopen, maar wegens de te slechte markt staakte Koch die poging. De omzet van Kaufhof daalde vorig jaar met 0,9 procent tot ruim 3 miljard euro.

De omzet van de Real-supermarkten kwam vorig jaar uit op 11 miljard euro; een fractie (0,1 procent) minder dan het jaar ervoor. De Oost-Europese vestigingen worden aan de Franse supermarktketen Auchan verkocht, zo maakte Metro in november bekend.