Levenslust en lentelucht

Pop Ntjam Rosie: At the Back of Beyond

Ze kwam bij donateurs thuis Kameroens koken. Of gaf een privéoptreden via Skype op de computer. De Kameroens/Rotterdamse zangeres Ntjam Rosie heeft allerlei ludieke manieren verzonnen om middels crowdfunding haar nieuwe cd te laten financieren.

Het resultaat is At the Back of Beyond, alweer Ntjam Rosies derde album. Op haar debuut Atouba, dat uitkwam in 2008, waren zowel westerse als Afrikaanse ritmes te horen en zong ze in het Engels, Frans en Bulu, de taal uit Kameroen. Op de opvolger Elle voerden soul en jazz meer de boventoon in een zacht vloeiende beweging. Dat was zeker aangenaam, maar niet altijd even prikkelend, en ook live waren haar uitvoeringen wat afstandelijk.

Voelde Rosie zich op Elle nog een toeschouwer in haar wereld, het is goed te merken dat de zangeres zich op haar derde album écht meer druk is gaan maken. Ze komt niet alleen losser maar ook zelfverzekerder over. Haar looks veranderden van classy koel naar warmbloedig fleurig met een vrolijk wolkige afrocoupe. Haar teksten zijn reflectiever en verhalend, en gaan nu echt vooral over haarzelf, meer van ‘binnenuit’. Dat intieme gevoel vatte ze ook in de cd-titel At the Back of Beyond, wat zoiets is als ‘een bijzonder lastig te bereiken plek’, die ze leende uit de filmklassieker Black Narcissus. Rustig roept ze ook de steun aan van boven („If you knew what He does for me”).

Ook muzikaal gebeurt er meer: ‘Afropean soul in a jazzy state of mind’ omschrijft ze zelf mooi. In elk geval meer opgeschoven richting pop met een steviger levenslustig geluid door de inbreng van gitaren. Daardoor klinkt ze zelf ook pittiger, zoals in de lenteluchtige single Love is Calling of de opening Let Go. Maar ook in het kleine is er meer spanning. In het ingetogen Live & Learn zingt ze als bedrogen vrouw de pijn van zich af met piano en aanzwellend koper. Haar hoge noten in Secret Waters, met mooi gitaarspel van Reinier Baas en strijkers, imponeren. De muzikale invloed van haar geboorteland Kameroen is vanzelfsprekend aanwezig. Duidelijk in het meevoerende Nsissim Zambe, subtiel in het Franstalige Je Me Confie.

Ntjam Rosie stáát er, in alles meer.