Kortkolom economie

Markt internetreclame groeit naar 1,2 miljard

Amsterdam. De jaaromzet voor Nederlandse digitale advertenties nam in 2012 met 8,4 procent toe naar ongeveer 1,2 miljard euro. Zo blijkt uit het rapport Online Ad Spend Study 2012, dat adviesbureau Deloitte maakte voor brancheorganisatie IAB Nederland. De groei komt vooral door advertenties op zoeksites, vooral op Google. Die search-advertenties nemen 54 procent (625 miljoen) van het totale aantal digitale advertenties in. De omzetgroei van display advertising, de banners en buttons op websites, stagneert juist. Ondanks de grote groei in verkoop van smartphones en tablets blijft de reclame hierop bescheiden: 3 procent van de totale omzet. (NRC)

Bladen Jackie en JFK maken doorstart

Amsterdam. De tijdschriften Jackie en JFK blijven bestaan. Naar verwachting liggen in mei de bladen in de schappen. Dat heeft Willem Baars, hoofdredacteur van JFK, gisteren bekend gemaakt. De bladen maakten deel uit van het door Yves Gijrath opgerichte GMG, dat op 5 maart failliet ging. Gijrath liet zelf al eerder weten het tijdschrift LXRY (voorheen Miljonair) voort te zetten. De bladen, gemaakt door Baars en een deel van het oude personeel, worden ondergebracht in een nieuwe organisatie en gefinancierd door de investeerdersfamilie Schaling, hoofdaandeelhouders van GMG. (NRC)

Telegraaf lanceert website Das Kapital

Amsterdam. TMG-dochter News Media, dat de opiniesites GeenStijl en Dumpert maakt, komt in april met Das Kapital, een online financieel tijdschrift. Zo meldt de Volkskrant. De website is genoemd naar het invloedrijke politiek-economische boek van Karl Marx uit 1867. (NRC)