Heen en weer door datafout

Met vertraging in Nigeria had hij rekening gehouden. Maar in Nederland en België? Dat absoluut niet. Begin december afgelopen jaar geeft Gerardus van Coenen uit Eindhoven aan DHL Express een pakketje met documenten mee. Zijn vrouw gaat op Kerstbezoek bij haar familie in Nigeria, met een uit Nederland verscheepte auto. Om daarmee te rijden heeft ze de documenten nodig. Die laten lang op zich wachten.

Twee weken lang verblijft mevrouw Van Coenen in een hotel in Lagos. De auto staat stil op een parkeerplaats in de miljoenenstad. Op 21 december – twee weken na verzending – arriveren de documenten in Lagos. En kan mevrouw Van Coenen, nog net op tijd voor Kerst, op weg naar haar familie in Sapele, vijfhonderd kilometer verderop. Maar de lol is er wel een beetje af.

Meneer Van Coenen krijgt in eerste instantie te horen dat de zending door „onvoorziene weeromstandigheden” vertraging oploopt. Met de traceerfunctie is te zien dat het pakketje wel tot vier keer toe tussen Brussel en Amsterdam wordt verstuurd.

Wat ging er mis? „Een datafout”, zegt de woordvoerder van DHL. Het pakketje werd vanuit Eindhoven naar Brussel gestuurd, maar moest vanwege de ‘Nederlandse inhoud’ langs de douane in Amsterdam. Dat gebeurde door die fout in het systeem wel wat te vaak. Meneer Van Coenen kreeg de kosten van de zending terug. Plus nog 150 euro. Een „coulanceregeling”, aldus DHL.

Tekst Barbara Rijlaarsdam en Annemarie Sterk. Mail naar help@nrc.nl.