Eigenaren Ziggo verkopen weer een pluk

Voor de derde keer in een jaar tijd verkopen de twee grote aandeelhouders van Ziggo een fors belang. Opbrengst: 1 miljard.

Amsterdam. - De twee grootste aandeelhouders van kabelbedrijf Ziggo hebben weer gecasht. De Angelsaksische investeringsfondsen Cinven en Warburg Pincus verkochten gisteren 40 miljoen aandelen in het bedrijf. Dat is 20 procent van het uitstaande aandelenkapitaal. Gisterochtend, voor het openen van de beurs, maakten de twee bekend de aandelen te willen verkopen. Aan het eind van de handelsdag liet Ziggo weten dat het doorplaatsen van de 40 miljoen stukken gelukt was. Kassa voor Cinven en Warburg Pincus: het bracht ruim 1 miljard euro op. De twee investeerders hebben nu nog 17,1 procent van het bedrijf in handen.

Een verrassing is de verkoop niet. De eerste aanzet werd vorig jaar al gemaakt. In maart 2012 ging Ziggo naar de beurs. Het kabelbedrijf ontstond zes jaar eerder na de samenvoeging van de kabelnetten van @Home, Multikabel en Casema. Tegengehouden door de slechte financiële markten duurde het even voor de private equity-eigenaren die deze fusie voor elkaar hadden gekregen een beursgang aandurfden. Eenmaal zover, 21 maart 2012, had concurrent KPN het nakijken. Het aandeel van Ziggo steeg sindsdien met ruim 30 procent, terwijl de koers van KPN met 65 procent daalde.

Bij de beursgang verkochten Cinven en Warburg Pincus al 40 miljoen van hun aandelen. In augustus grepen ze opnieuw hun kans en verkochten nog eens 29 miljoen stuks. Met de verkoop van gisteren staat de opbrengst tot nu toe op ruim 2,4 miljard euro.

Beleggers reageerden terughoudend op de nieuwe tussentijdse verkoop van de twee grootaandeelhouders. Het aandeel daalde gisteren van 25,85 euro naar 24,78 euro. „De markt waar Ziggo zich op begeeft gaat veranderen. Daarnaast heeft het bedrijf een hoge schuld”, zegt Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen. „Het risico bestaat dat ze de komende jaren met een aandelenuitgifte moeten komen.”

Maandag maakte Ziggo bekend dat het een deel van zijn schulden, 800 miljoen euro, gaat herfinancieren. De totale schuldenlast van het kabelbedrijf – die voor een groot deel in 2017 geherfinancierd moet worden – beslaat 2,9 miljard. Ziggo heeft de intentie die verder af te bouwen, om meer financiële ruimte te krijgen voor de concurrentiestrijd met rivaal KPN.

Dat bedrijf pakt namelijk abonnees af. Daardoor daalde het aantal Ziggo-klanten vorig jaar met 4,1 procent naar 2,9 miljoen. Toch wist Ziggo een omzetgroei van 1,4 procent te realiseren. De nettowinst groeide tot 193 miljoen euro. In 2011 was dat 14,5 miljoen.

Waar komt die groei vandaan? De kabelaar haalt het bestaande klantenbestand over om een triple play-abonnement (internet, tv en telefonie) af te sluiten. Iets meer dan de helft van de Ziggo-klanten heeft zo’n pakket. Daar valt meer te winnen; de praktijk wijst uit dat triple play-klanten minder snel overstappen naar een concurrent. Bovendien levert het per huishouden meer op.

Ziggo wilde ook mobiele verbindingen aanbieden, maar stelde de plannen bij. De kabelaar stapte uit de veiling van mobiele frequenties. Het paste niet bij de financiële discipline van Ziggo, zei topman Bernard Dijkhuizen. KPN legde daarentegen 1,3 miljard neer voor de frequenties.