Eerst vier ton doneren, dan mag er pas geracet worden

Jasper Iwema, de enige Nederlandse wegracer in een grandprixteam, lijkt zijn zaakjes eindelijk voor elkaar te hebben. De nabije toekomst gloort.

Als voetballer betaal je zo’n twintig euro contributie per maand om wekelijks te kunnen spelen. De fine fleur krijgt zelfs geld toe. En niet zo weinig – David Bekcham incasseert 36 miljoen euro per jaar. Jasper Iwema, Nederlands beste wegracer, moet eerst 400.000 euro bijeen schrapen om dit jaar hoe dan ook in de Moto3, de laagste van de drie grandprixklassen, te mogen starten.

Dat gebedel om geld wordt de 23-jarige Iwema wel eens zwaar te moede. Zelf hoeft hij weliswaar geen acquisitie te voeren, daarvoor heeft de frêle racer uit Hooghalen een manager. Maar als de portemonnee niet gevuld is kan Iwema niets beginnen, hoe goed en ambitieus hij ook is.

Gelukkig voor hem zijn de centen voor 2013 binnen, heeft hij onderdak gevonden bij het enige Nederlandse grandprixteam van Roelof Waninge en staat een betrouwbare, snelle motor (Kalex-KTM) tot zijn beschikking. Zijn nabije toekomst gloort.

Hoe anders was Iwema’s situatie een jaar geleden. Toen hield Waninge, de gepensioneerde voormalige eigenaar van een transportbedrijf, de deur dicht, hoe graag de Drent zijn provinciegenoot ook had gecontracteerd. Sentimenten tellen niet in de motorsport. Er moet simpelweg genoeg geld binnengebracht worden.

Iwema sprokkelde voor 2012 te weinig euro’s en vond op de valreep onderdak bij het Tsjechische team MotoFGR. Het werd een ongelukkig huwelijk, met veel valpartijen op een weerbarstige viertakt Honda en incompetente monteurs, die of de motor slecht afstelden of vergaten alle moertjes vast te draaien. „Tja, wat wil je”, zegt Waninge met een ondertoon van medeleven, „voor het bedrag dat Iwema vorig jaar te besteden had kun je geen grands prix rijden.”

Manager Jan Abbink heeft zijn lesjes geleerd en voor dit jaar onder sponsors de benodigde vier ton aangeboord. Dus stond er vorige week bij de presentatie van het RW Racing Team, in het atrium van het kantoor van zijn hoofdsponsor Gamma, een door pitspoezen geflankeerde Iwema spinnend van genoegen zijn nieuwe motor te showen.

Met een zucht: „Eindelijk maak ik deel uit van een team dat heeft bewezen competitief te zijn. Als coureur wil je niet doorlopend met excuses komen, maar met een goede motor het beste uit jezelf halen. Alles wijst erop dat het dit jaar gaat lukken.”

Iwema spiegelt zich graag aan de Spanjaard Luis Salom, die vorig jaar onder de vleugels van Waninge naar een tweede plaats in de strijd om het wereldkampioenschap scheurde. Niet dat hij Saloms prestatie denkt te evenaren – zijn Tsjechische teamgenoot Jakub Kornfeil is met een snellere motor kansrijker – maar het geeft Iwema hoop voor de toekomst.

De enige Nederlandse grandprixcoureur mikt dit jaar op de plaatsen tien tot en met vijftien, met uitschieters in de toptien. Pas als de prestatiecurve stabiel is wil Iwema zijn ambities bijstellen. Daarvoor moet hij eerst een symbiose met zijn motor vormen. Dat vergt vooralsnog de nodige technische hoofdbrekens, omdat Iwema met 50 kilogram te licht is om samen met zijn motor aan het minimaal toegestane gewicht te komen. De asfaltvreter moet met vijf kilogram verzwaard worden, wat de afstelling tot een precisiewerk maakt.

De Kalex-KTM-motor van Iwema is relatief nieuw in het wegracen. De Oostenrijkse motorfabrikant van voornamelijk crossmotoren kwam pas in beeld nadat de viertakt motoren een jaar terug verplicht werden. Voor Waninge reden fabrikant Aprilia in te ruilen voor KTM. „In de cross is KTM al jaren heer en meester met viertaktmotoren. Dat gaf mij vertrouwen om over te stappen. Dat is niet beschaamd. De Duitser Sandro Cortese werd wereldkampioen op KTM en wij met Salom tweede.”

Waninge, die met een begroting van iets meer dan een miljoen euro werkt, verwacht niet dat KTM alle kennis in de motorblokken van zijn fabrieksteam stopt. „Contractueel is KTM verplicht ons gelijk te behandelen. Dat is vorig jaar gebeurd en zal dit jaar niet anders zijn. Mochten we twijfels hebben dan is er altijd nog de mogelijkheid een blok te claimen. Voor 12.000 euro kun je de technische details kopen. Dat zal niet gebeuren, daarvoor heb ik alle vertrouwen in onze motorblokken.”