Crowdfunding: geld voor film in halve dag

Fans van de televisieserie Veronica Mars reageerden massaal op de vraag geld te geven om een film te maken van de serie. Weer succes voor crowdfunding via Kickstarter.com.

De tv-serie Veronica Mars, over een 17-jarige dochter van een privédetective die in de voetsporen treedt van haar vader, wordt verfilmd. Niet omdat de bazen van productiemaatschappij Warner Bros dat zo’n goed idee vonden, maar omdat de fans dat willen. Die brachten binnen enkele uren meer dan twee miljoen dollar bijeen via de Amerikaanse website Kickstarter.com.

Vorige week woensdagochtend plaatsten de hoofdrolspelers van de serie, onder wie actrice Kristen Bell, een oproep op Kickstarter.com. In een grappig filmpje vragen zij de fans om donaties. „Dit is onze enige kans.” Vier uur en 24 minuten later hadden die al het eerste miljoen bij elkaar gebracht. Nog een paar uur later ging de teller over de benodigde twee miljoen dollar. Vanochtend was al ruim 3,7 miljoen dollar toegezegd door bijna 57.000 mensen.

In ruil voor hun bijdragen krijgen de fans gesigneerde filmposters, T-shirts, kaartjes voor de première en dvd’s. Een kleine rol in de film (met tekst), de duurste incentive voor donateurs, was direct weg. Een fan betaalde er 10.000 dollar voor.

Liefhebbers van Veronica Mars, die in Nederland te zien was bij BNN, Net 5, RTL 7 en FOXlife, vroegen Warner Bros al langer om een vervolg op de serie. De studio twijfelde, maar heeft na het succes toegezegd de promotie en distributie van de Veronica Mars-film te betalen.

Het Veronica Mars-project is de snelste inzamelingsactie tot nu toe op Kickstarter.com, en het grootste succes in de categorie film en video. Bij videogames en gadgets wordt met enige regelmaat meer dan 1 miljoen dollar gedoneerd.

In Nederland zamelt website CineCrowd.nl geld in voor de productie van speelfilms. In twee jaar heeft de site bijna een half miljoen euro opgehaald, meldde directeur Roel van de Weijer onlangs aan de Filmkrant. Daarmee werden ruim zestig projecten gefinancierd. Bij CineCrowd moet een project afkomstig zijn van een professionele filmmaker.

Opmerkelijk, schrijft de Filmkrant, is het hoge slagingspercentage van projecten op de Nederlandse site. Ruim 80 procent van de projecten zamelt meer geld in dan het (verplicht te benoemen) streefbedrag. Volgens Van de Weijer is dat twee keer zoveel als Kickstarter. Hij denkt dat dat komt door de specialisatie van de site, alleen films. En door de intensieve begeleiding. CineCrowd wil over twee jaar het belangrijkste crowdfundingplatform voor filmprofessionals van Europa zijn.