BBC: Lonely Planet met fors verlies verkocht

Door onze mediaredactie

Amsterdam. BBC Worldwide, de commerciële tak van de Britse staatsomroep, maakt een verlies van bijna 80 miljoen pond (93,4 miljoen euro) op de verkoop van uitgeverij Lonely Planet. BBC Worldwide maakte gisteren bekend dat de reisgidsenuitgever wordt verkocht aan het Amerikaanse bedrijf NC2 Media. De BBC kocht Lonely Planet in 2007 en 2011 in twee delen van de oprichters voor in totaal 130 miljoen pond.

Het grote verlies zorgt intern bij de BBC voor discussie. De voorzitter van koepelorganisatie BBC Trust liet in een ongebruikelijk scherpe verklaring weten dat de aankoop commercieel geen goede investering is gebleken, en dat er lessen uit dienen te worden getrokken. BBC Trust vindt dat de Britse staatsomroep zich uitsluitend moet richten op eigen producties en dergelijke acquisities niet meer moet doen.

Lonely Planet werd in 1972 opgericht in een keukentje in Australië, en heeft tegenwoordig vierhonderd medewerkers. Hoewel het 120 miljoen boeken in elf talen heeft uitgegeven, heeft het bedrijf last van de economische crisis en van ontlezing. De nieuwe eigenaar NC2 Media was tot nu toe vooral actief in digitale producten. „De uitdaging voor ons is om het grootste bedrijf ter wereld in reisinformatie en gidsen te laten trouwen met het oneindige potentieel van de technologie van deze eeuw”, aldus de nieuwe directeur in de Britse krant The Guardian.

BBC Worldwide haalde in het afgelopen boekjaar een winst van 155 miljoen pond op een omzet van 1,08 miljard pond.