Redactie Telegraaf kwaad over premie

De redactie van dagblad De Telegraaf is kwaad over de vertrekpremie van 1,2 miljoen euro van Patrick Morley, tot 1 mei operationeel directeur van de Telegraaf Media Groep. In een brief aan de raad van bestuur van TMG schrijft de redactiecommissie van De Telegraaf dat men „zeer onaangenaam verrast” is door de hoogte van dit bedrag. De commissie stelt dat Morley grotendeels verantwoordelijk is voor de „fel bekritiseerde aankoop van Hyves”. Men vraagt de directie te onderzoeken of (een deel van) de vertrekpremie terug te vorderen is.

TMG maakte vorige week bekend dat het concern 36,5 miljoen euro afschrijft op Hyves. Het mediaconcern betaalde in 2010 43 miljoen euro voor destijds het grootste sociale netwerk van het land. Inmiddels is Facebook de Nederlandse site ruimschoots voorbijgestreefd. De redactiecommissie schaart de overname onder „verkeerde strategische beslissingen” van de raad van bestuur.

De redactie is bang voor de eigen geloofwaardigheid. „De Telegraaf heeft zeer kritische artikelen gepubliceerd over de ‘graai- en bonuscultuur’ bij banken, verzekeraars, onderwijsinstellingen en woningbouwverenigingen. De redactiecommissie acht het ook voor de geloofwaardigheid van de krant zeer ongewenst dat bestuurders van ons eigen concern zich ook schuldig lijken te maken aan dit gedrag.”

De brief, die maandag is verstuurd, zet de relatie tussen de redactie van De Telegraaf en de raad van bestuur van TMG weer op scherp. Vorige jaar uitten de journalisten felle kritiek op directieplannen om Telegraafkopij ook voor andere publicaties van het concern te gaan gebruiken. De redactie weigerde een ‘contentfabriek’ te worden. Uiteindelijk bedong de redactie min of meer een status aparte binnen TMG.