Popster dankzij stuiptrekdansjes

Ooit werd de popwereld verrast door de invloed van MTV op de hitparade, zoals bezongen in Video Killed the Radio Star (1980). Nu is het de internethype die de radioster belaagt. Zijn ster rijst via een afgeleide; niet door clip of liedje, maar door een bijbehorende rage.

Sinds begin vorige maand hebben vele danslustigen – waaronder nieuwslezers, studenten, militairen, Friezen, bejaarden en het Engelse Nationale Ballet – een eigen versie opgenomen van Harlem Shake. De formule van de clip is eenvoudig: een eenling danst op de elektronische stuiterbeat van het gelijknamige nummer, omgeven door ongeïnteresseerd kijkende studenten, militairen of Simpsons. Halverwege het filmpje slaat de vonk over en danst plotseling de hele groep met stuiptrekkende bewegingen op de muziek.

Van de Harlem Shake rouleren ontelbaar veel versies, die tezamen honderden miljoenen keren zijn bekeken op YouTube. Dat is geen nieuw verschijnsel: de Gangnam Style van de Zuid-Koreaanse zanger Psy veroorzaakte vorig jaar een trend toen kijkers hun eigen versie van Psy’s galopperende paardendansje op YouTube zetten. De resultaten werden anderhalf miljard keer bekeken, Gangnam Style werd het meest beluisterde lied van 2012.

Maar het geval Harlem Shake, van de New Yorkse producer Harry Rodrigues alias Baauer, heeft meer effect. Sinds eind februari is in Amerika de wijze van samenstellen van de hitparade, de Billboard 100, gewijzigd: voor het eerst tellen YouTube-views mee. Met als gevolg dat Baauer meteen op de eerste plaats van de Amerikaanse hitlijst kwam, en daar drie weken bleef.

Zo hebben de Harlem Shake-variaties direct invloed op de muziekindustrie. Dankzij de nieuwe regels voor de hitparade is Baauer, een tot vorige maand obscure producer, van YouTube-ster nu ook popster geworden.

Wat gebeurt er als Psy of Baauer straks zijn internetstatus moet verzilveren op een popfestival?