'Nieuwe naam van publieke zenders kost 153.000 euro'

De aanleiding

„Nederland 1 wordt NPO 1”, stond vorige week dinsdag op de voorpagina van De Telegraaf. „De Nederlandse publieke omroep hernoemt zijn radio- en tv-zenders, zo wordt Nederland 1 straks NPO 1 en verandert bijvoorbeeld Radio 2 in NPO Radio 2.” Het aanpassen van de logo’s zou de publieke omroep 93.000 euro kosten. Het doorvoeren van de wijzigingen op de schermen kost nog eens 60.000 euro, waarmee de NPO in totaal 153.000 euro aan de naamswijzigingen kwijt is. Verschillende media, waaronder nrc.next, besteedden aandacht aan de NPO-plannen. De anderhalve ton die het zal gaan kosten werd nagenoeg overal genoemd. Lezer Martijn Maathuis vroeg next.checkt via Twitter om na te gaan of de naamswijziging van de NPO inderdaad 153.000 euro kost.

En, klopt het?

De woordvoerder van de publieke omroep laat weten dat aan het ontwikkelen en ontwerpen van de nieuwe logo’s inderdaad 93.000 euro uitgegeven is. Inzage in de rekeningen is niet mogelijk, dat ondermijnt de positie van het ontwerpbureau bij toekomstige onderhandelingen.

Wel wil de NPO toelichten welke diensten er zoal zijn geleverd voor die 93.000 euro. Allereerst is een concept ontwikkeld: er is nagedacht over welke vorm en kleur de nieuwe merken zouden moeten krijgen. Voor enkele logo’s zijn de mogelijkheden geschetst. Het gekozen concept is vervolgens ontworpen voor alle zenders, netten, themakanalen en websites. De NPO heeft er in totaal 27: van Nederland 1 tot de Top 2000. „Het bedrag van 93.000 heeft sterk te maken met het feit dat we het over een zogenaamde logofamilie hebben, bestaande uit 27 onderdelen”, zegt de woordvoerder van de NPO. Nadat een definitief ontwerp is gekozen, is door het ontwerpbureau een kleurenpalet en een typografie voorgesteld. Ook is gekeken hoe een logo eruitziet in een animatie zoals in de bewegende logo’s op tv. Het concept is vervolgens uitgewerkt en de kleuren zijn getest in verschillende druk- en printtechnieken „om te voorkomen dat het prachtige oranje op je scherm bruin uit de printer komt, of om te voorkomen dat oranje op je pc op tv rood is. Dit alles voor 27 labels en submerken.”

Er is 60.000 euro uitgetrokken voor het ‘zichtbaar maken’ van de nieuwe logo’s. Hierbij moeten we denken aan het veranderen van de logo’s in de apps, de rechterbovenhoek van de televisiezenders en aan bijvoorbeeld de mobiele radiostudio van 3FM die de publieke omroep op festivals neerzet. Dit moet nog worden uitgegeven. Pas over een jaar weet de NPO precies hoeveel de hele operatie heeft gekost.

Uit een rondvraag bij enkele ontwerpbureaus blijkt dat 153.000 euro een reëel bedrag is voor een project van deze omvang. „Het zal hoofdzakelijk gaan om digitale aanpassingen. Wat dat betreft blijven de kosten beperkt”, denkt Geert van Ooijen, creative director van OOQ, het bureau dat de nieuwe vormgeving van RTL verzorgde. Vergeleken met naamswijzigingen van producten heeft de NPO een voordeel: er hoeft geen extra reclamebudget te gaan naar het ‘laden’ van de nieuwe merken: ze kunnen hun eigen kanalen – radio, televisie en internet – inzetten om de namen en logo’s bij het publiek onder de aandacht te brengen.

Maar waar is in dit verhaal de 100.000 euro gebleven die de publieke omroep in april 2012 aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie in Veenendaal betaalde voor de domeinnaam npo.nl? In het bedrag van 153.000 euro wordt dit bedrag niet meegeteld, zo laat de NPO weten. „Die 100.000 euro zit daar niet in. We hebben nu aangekondigd dat we nieuwe namen en nieuwe logo’s hebben, en dat dat 153.000 euro gaat kosten. Bij het aanschaffen van een domeinnaam gaat het om een ander soort bedrag. Het zou een beetje kort door de bocht zijn om te zeggen dat die 100.000 euro voor het kopen van de website hoort bij het invoeren van nieuwe logo’s”, zegt de woordvoerder.

Als je zou redeneren dat bij de naamswijziging alleen het veranderen van het beeldmerk komt kijken, dan is dit inderdaad het geval. Maar de kern van de naamswijziging is juist dat alle zenders NPO gaan heten. Volgens next.checkt is het aankopen van de domeinnaam npo.nl daarom wel degelijk een wezenlijk onderdeel van de naamswijziging. Zonder de naamswijziging had de domeinnaam publiekeomroep.nl, die npo nu heeft, ook volstaan. Al komt het geld misschien binnen de publieke omroep uit een ander potje, de 100.000 euro is wel degelijk uitgetrokken omdat de publieke omroep graag online „met één sterke naam wil communiceren”, zoals een van de argumenten in het persbericht over de naamswijziging luidde.

Conclusie

Nederland 1, 2 en 3 worden NPO 1, 2 en 3, maakte de publieke omroep vorige week bekend. De kosten voor het project: 153.000 euro. 93.000 euro daarvan is al uitgegeven aan nieuwe logo’s. De publieke omroep verwacht daarnaast 60.000 euro nodig te hebben voor het zichtbaar maken van de nieuwe naam. Of die schatting klopt is nu nog niet te zeggen. Wel is duidelijk dat de 100.000 euro die de publieke omroep al eerder voor de website npo.nl betaalde niet zijn meegerekend. Zonder naamswijziging hadden deze kosten echter niet gemaakt hoeven te worden. Omdat het bedrag met deze kosten erbij een stuk hoger dan 153.000 euro uitkomt, beoordelen we de stelling als grotendeels onwaar.

In de rubriek next.checkt controleert de redactie van nrc.next het waarheidsgehalte van uitspraken in het nieuws. Klopt de bewering of niet?