Vlieg met me mee

Voor een paar honderd euro boek je al een stoel in een privéjet.

Het is ideaal: je vliegt naar de Tefaf, parkeert je vliegtuig voor de deur, koopt een Rembrandt en neemt hem onder je arm weer mee terug naar huis.” Clive Jackson, oprichter en directeur van Victor, praat enthousiast over de voordelen van een private jet. Enige nadeel is dat zo’n tripje in de miljoenen loopt. Want – nog afgezien van die Rembrandt – kost een privévliegtuig al gauw een paar miljoen. Toch is deze luxe manier van transport voor steeds meer mensen bereikbaar. Terwijl business class en first class bij gewone maatschappijen steeds duurder worden, is het privévliegen juist rigoureus aan het nivelleren.

Vroeger was er maar één mogelijkheid: het kopen van een eigen vliegtuig. Maar in 1986 kwam NetJets met timesharing: voor een paar ton koop je een aandeel in een vliegtuig (ongeveer een zestiende), goed voor vijftig vlieguren per jaar. Daarna zorgde de introductie van de Private Jet Card voor de volgende prijsverlagende stap. Daarmee word je geen eigenaar, maar koop je (voor dik 100.000 euro) 25 vlieguren. Nog steeds niet echt goedkoop, maar wel een stuk betaalbaarder dan een eigen vliegtuig.

En toen, in 2011, verscheen Victor ten tonele. Dit bedrijf maakt het mogelijk al vanaf een paar honderd euro (afhankelijk van de route) privé te vliegen. In plaats van tonnen inleggeld en de verplichting op voorhand tientallen vlieguren in te kopen, biedt Victor een gratis lidmaatschap en een boekingssysteem dat net zo werkt als dat van de commerciële maatschappijen: op de website kies je de gewenste vliegroute, boekt een stoel, betaalt en je bent ready for take off. Zo verdienen bezitters van een privévliegtuig een centje bij: stel een vliegtuigbezitter vliegt in z’n eentje van Amsterdam naar Nice, dan kan hij dat op de site aangeven en kunnen anderen een stoel in zijn vliegtuig boeken. Een kwestie van planepoolen. Dat levert per stoel – afhankelijk van het type vliegtuig en het tijdstip – zo’n duizend euro op.

„Klinkt allemaal leuk en aardig”, zegt Marine Eugène, verkoopdirecteur van NetJets, „maar wie op dit niveau vliegt, wil niet met wildvreemden in een vliegtuig zitten. Die hecht zeer aan het woord private in private jet”. Maar voor de andere kant van de markt is het voordeel evident: persoonlijk zit ik liever met zes vreemden in een lederen fauteuil met eindeloos veel beenruimte en een non-stop toevoer van champagne in een Gulfstream, dan met 320 vreemden in een Boeing met de benen in mijn nek en een bakkie lauwe oploskoffie.

Philip Baer, directeur Engeland en Nederland van NetJets, wenst Victor veel geluk maar voorspelt weinig goeds: „We hebben vaker pogingen gezien een niche te creëren in deze exclusieve markt, maar helaas zijn de meeste daarvan de mist in gegaan.”

NetJets richt zich weliswaar op een andere markt dan Victor, toch is er wel degelijk sprake van concurrentie. Zo koos de kunstbeurs Tefaf dit jaar Victor als ‘Official Private Jet Partner’, en dat wil wat zeggen: de Tefaf is het evenement dat wereldwijd het grootste aantal privévliegtuigen aantrekt.

Meer vliegvelden

De teller van Victor staat nu in totaal op drieduizend klanten, vooral reizigers die jaarlijks minder dan twintig trips maken. Behalve alle luxe en glamour is het grote voordeel van privévliegen dat er, anders dan met een Boeing, op veel meer (kleine) vliegvelden geland kan worden. Momenteel heeft Victor 370 vliegtuigen tot zijn beschikking en vliegt het op 20.000 vliegvelden.

Voor dit artikel logde ik in op flyvictor.com en zag een retourticket Amsterdam-New York, in een luxueuze Gulfstream IV, voor 7.739 euro. Geen kattenpis. Maar op diezelfde dag kostte een KLM businessclassticket 3.771 euro en een firstclassticket bij Air France 7.128 euro. En wie privé vliegt hoeft niet tig uur van tevoren op Schiphol te zijn, maar vertrekt vanuit de gloednieuwe Summit Private Jet Lounge in de afgezonderde Private Jet Terminal, waar de incheckbalie van parelmoer is, de happen worden gecaterd door De Bokkedoorns (twee Michelinsterren), en de douanebeslommeringen in een nanoseconde zijn afgehandeld, terwijl de ontvangstdame de champagne ontkurkt. Leuk detail: die Summit Lounge zit een verdieping hoger dan de Royal Lounge vanwaar de koningin altijd vertrekt.

flyvictor.com, netjets.com Tefaf, 15-24 maart, tefaf.com