Vijftigplus? Dan is er werk voor u

Pretparken werken graag met werknemers boven de 50 jaar. Want die zijn gastvrij en geven bezoekers een vertrouwd gevoel. Deze week heeft het Dolfinarium een speciale wervingsdag.

Wie pretpark zegt, zegt drukte. Kinderen. Achtbanen. Hiiiihaaaa. Vermaak. Snoep. Sprookjes. Die zegt niet: vijftigplusser. En toch is het een heel goede combinatie, pretparken en ouderen. Een rondgang langs de grootste parken leert dat zij heel bewust oudere werknemers in dienst hebben. En, als zij nog maar een klein deel van het personeelsbestand uitmaken, actief werven onder vijftigplussers.

Neem Plopsaland in De Panne, in België. Daar zijn ze vorig jaar begonnen om het aandeel vijftigplussers in hun team uit te bouwen. Dat werkte goed, en nu begint het Nederlandse ‘broertje’, indoorpretpark Plopsa in Coevorden, ook met een speciaal omscholingstraject voor ouderen. Via een beroepsbegeleidende leerweg (bbl-traject) worden vijftigplussers met een uitkering klaargestoomd om in het pretpark te werken.

Of zie het Dolfinarium in Harderwijk. Dat organiseert woensdag zelfs een ‘exclusieve wervingsdag’ voor vijftigplussers. Eind maart begint het seizoen en openen de pretparken hun deuren voor het publiek. Het Dolfinarium zou graag zien dat er dan twintig tot vijfentwintig nieuwe, oudere gezichten bij hen werken. Nu is van de circa vierhonderd seizoensmedewerkers slechts 10 procent ouder dan vijftig.

Waarom willen attractieparken hen zo graag in dienst? De teneur mag dan anders zijn, volgens de parken zijn er legio redenen om ouderen aan te nemen.

„Wij werken met oudere werknemers; júíst zou ik zeggen”, aldus de woordvoerder van familiepretpark Koningin Juliana Toren in Apeldoorn. „Het geeft een vertrouwd gevoel, ze hebben een prettige manier van werken. Dat merken onze bezoekers op. Ik wil niet zeggen dat ze meer complimenten krijgen dan andere medewerkers, maar onze ‘pretpark-opa’s’ worden zeer gewaardeerd.”

Gastvrij, worden de vijftigplussers genoemd. Ze hebben daarom niet zelden een functie als gastheer of -vrouw. „Hun inlevingsvermogen is groot”, vertelt Vincent Martina, hr-manager van Madurodam. „Ze zijn rustig; mensen worden milder naarmate ze ouder worden.”

Het volgende pluspunt: veiligheid. De parken hebben allemaal gemerkt dat de kalme aanpak helpt om lastige situaties goed op te lossen. „Als een kind iets doet wat niet mag, is er nauwelijks discussie als een ouder iemand daar iets van zegt”, zegt Harold de Vries, operationeel manager van Plopsa. „Zo iemand heeft meer autoriteit dan een jongere.”

Wat ook is gebleken: jongeren spreken liever jongere parkwerknemers aan, ouderen liever oudere werknemers. En aangezien alle leeftijdsgroepen naar het pretpark gaan, als kind, ouder of grootouder, zorgen de pretparken dat zij „een afspiegeling jongeren-ouderen hebben die representatief is voor de samenleving”, aldus een woordvoerder van Walibi.

De Efteling roemt de kennis van de oudere werknemer. De verdeling vijftigplus-vijftigmin is er ongeveer gelijk. „Zij weten van de hoed en de rand”, zegt een woordvoerder. „Ze kennen onze roots en dragen die over aan de jongere medewerkers. Ons Eftelingmuseum wordt zelfs met name gerund door gepensioneerden, die na hun 65ste zijn gebleven. ‘Efteling-gouwen’, noemen we ze.”

Misschien geen reden op zich, maar wél een bijkomend groot voordeel is dat werkgevers in sommige gevallen subsidie krijgen als zij een vijftigplusser aannemen. En dat weten pretparken. Zo maken in elk geval Attractiepark Slagharen, Walibi, Duinrell, Plopsa Coevorden, Madurodam, Koningin Juliana Toren en het Dolfinarium gebruik van de financiële prikkels (zie kader). „Waarom ook niet?” vraagt de woordvoerder van het UWV zich af. „Als dankzij deze regeling iemand uit de WW komt, scheelt dat ook weer geld. Geen ordinair geldbejag, maar een goede investering dus.”

Die vijftigplussers zijn volgens Harold de Vries van Plopsa ook nog eens enorm loyaal en zelden ziek.

Wat wil je, het is een werkgeversmarkt en je bent ‘oud’. Natuurlijk ben je er dan altijd. Oké, voor jongeren is het ook moeilijk om een baan te bemachtigen. Het aantal werkzoekende vijftigminners (15-50 jaar) steeg in januari met 30 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot bijna 399.000. De groei van werkzoekenden onder vijftigplussers was ‘slechts’ 20 procent. Maar zijn ouderen eenmaal werkloos, dan duurt het langer voor zij nieuw werk hebben dan bij jongeren.

Niks nieuws voor Greet Huijsing-Roos (58). De score tot nu toe: 120 sollicitaties (ook open) en vijf keer op gesprek uitgenodigd. Huijsing heeft altijd als secretaresse gewerkt en schoolde zich in de loop der jaren bij tot directiesecretaresse met HBO-niveau. Voor de tweede keer in drie jaar tijd is ze werkloos en nu zoekt ze sinds november een baan. Ze hoorde via de ‘netwerktraining 55-plus’ van het UWV over de wervingsdag van het Dolfinarium. Woensdag is ze een van de vijftig vijftigplussers die langs mag komen. Ze hoopt in aanmerking te komen voor „iets administratiefs”. „Ik ben het zo zat om thuis te zitten. Ik wil onder de mensen zijn, me nuttig voelen, erbij horen.”

Het Dolfinarium heeft de speciale wervingsdag met het UWV bedacht. Het attractiepark werkt al langer samen met de uitkeringsinstantie en heeft mensen „met een afstand tot de arbeidsmarkt” in dienst, mede omdat het een voorbeeldfunctie in de regio wil zijn. Voor het eerst werft het Dolfinarium specifiek op vijftigplussers. Ze hebben een speeddate met een medewerker en gaan in groepjes een ‘creatieve opdracht’ uitvoeren. „Een vlieger bouwen bijvoorbeeld”, zegt Dolfinariumdirecteur Marten Foppen.

Uit deze groepsprocessen filteren de medewerkers de juiste mensen voor de juiste posities. „Net als iedere ondernemer willen we een goed product leveren”, vertelt Foppen. „Want als je hier komt en je hebt een fantastische dag, dan is de drempel om nog een keer te komen laag.” Niet dat het dramatisch gesteld is met de bezoekersaantallen en bestedingen, maar door de crisis schommelden die cijfers de laatste tijd wel. Vorig jaar kwamen er minder gasten.

Daarom moet je de verwachting van de klant overtreffen, weet Foppen. „Wij zeggen: succes is verwachting plus één. En daarin maken onze medewerkers het verschil.”