Urquiola Frivola

Een babyjurk kan Patricia Urquiola inspireren tot een leren stoel met smokwerk. Co van der Horst toont nu haar meubels.

Bohemian, stoel voor Moroso

Ze verschuift een bank, haalt wat weg, zet iets recht en moppert wat. Even later: „Ik ben echt wel makkelijk in de omgang. Maar niet snel tevreden, dat is waar.” Alles moet perfect zijn, dus ook een show bij een woonwinkel in Amstelveen.

Patricia Urquiola is ontwerper en architect en behoort tot de wereldtop van het meubel- en interieurdesign. Ze is hier voor de opening van een presentatie bij woonwinkel Co van der Horst, gewijd aan haar ontwerpen voor het Italiaanse meubelmerk Moroso.

Urquiola heeft het eigentijds meubeldesign meer huiselijkheid en warmte gegeven. Ze neemt met haar uitbundig gekleurde en gedecoreerde, sensuele ontwerpen een bijzondere plaats in tussen haar mannelijke collega’s. Urquiola’s werk krijgt steevast het etiket vrouwelijk opgeplakt. Ze haalt er haar schouders over op en blijft diplomatiek: „Ik ben vooral ontwerper. Dat ik vrouw ben, doet er niet toe.” Een paar kekke laklaarsjes daargelaten, zit ze behoorlijk streng in het pak. Een stoere, serieuze dame, die veel en razendsnel praat.

Patricia Urquiola (1961, Oviedo, Spanje) studeerde architectuur in Madrid en later in Milaan, waar ze nog steeds woont en werkt. Pas op haar veertigste begon ze voor zichzelf. „Ik hoefde niet zo nodig zelf op de voorgrond te staan. Ontwerper Piero Lissoni, mijn baas nota bene, riep op een dag: kom op, begin je eigen studio!” Haar eerste klant was meubelmerk Moroso en met artdirector Patrizia Moroso kan ze sindsdien lezen en schrijven. Hun samenwerking heeft opzienbarende meubels voortgebracht. Zoals de asymmetrische fauteuil Fjord uit 2002, nog steeds een bestseller, of de Antibodi, een ligstoel bekleed met een geometrisch vouwwerk van stof waarin bloemen lijken te groeien.

Vooral met textiel is ze ongeëvenaard, onder meer met nieuwe, industriële toepassingen van ambachtelijke technieken zoals breien, haken en borduren. Zelfs met marmer weet ze borduur- en haakeffecten te bereiken. Het decoratieve aspect is daarbij steeds een wezenlijk onderdeel van het ontwerp.

Het mixen van ambacht met technologie, van functionaliteit met emotie – het zit Urquiola kennelijk in het bloed. Telkens weet ze weer te verrassen met dingen die spontaan, fris en nieuw zijn. „Ik ben altijd bezig mezelf op te laden. Dat moet je van jongsaf doen. Je openstellen voor de wereld om je heen: film, muziek, kunst, reizen, mode, dagelijks leven, álles. Als je dat doet, kun je al die informatie op een natuurlijke manier in je werk integreren. Geheugen is alles.” Een babyjurkje van haar oudste dochter herleefde in een zitmeubel met leren bekleding, bij elkaar genaaid tot smokwerk. Een goedkope plastic armband leidde tot een lamp en ze maakte tapijten die eruit zien als de mouwen van een reuzentrui.

Urquiola heeft circa dertig man personeel, waarvan slechts vier of vijf ontwerpers voor productdesign. Productdesign is voor haar een persoonlijke aangelegenheid. Ze blijft net zo lang sleutelen tot ze tevreden is, al duurt het jaren. Niets verlaat de studio zonder haar laatste oordeel. In de afgelopen elf jaar ontwierp ze voor veel fabrikanten een enorm aantal producten: meubels, lampen, stoffen, tapijten, sanitair, mozaïek, marmeren wanden, tegelvloeren, kristal, glas, servies en wat al niet. Ze doet ook het interieurontwerp van hotels, particuliere woningen, showrooms en winkels.

„Al die ontwerpen staan niet op zichzelf, maar zijn delen van een heel woonlandschap. Ik probeer uit te vinden wat mensen in hun dagelijkse omgeving kunnen gebruiken. Dat gaat over functionaliteit en ergonomie, maar ook over tactiliteit en emotie. Esthetiek kan ook je mentale welzijn beïnvloeden. Ik maak gereedschap voor het dagelijks leven.”

De presentatie van Urquiola is tot eind augustus te zien bij woonwinkel Co van der Horst in Amstelveen. covanderhorst.nl