Een nieuw verhaal van H&M

& other Stories heeft ontwerpers van grote merken in huis.

In Nederland is de betaalbare mode alleen online te koop.

Wat

Afgelopen week openden in Londen en Kopenhagen de eerste vestigingen van & other Stories, een nieuwe vrouwenmodeketen van H&M. Binnenkort volgen zes andere vestigingen elders in Europa, maar Nederlanders kunnen voorlopig alleen online kopen.

& other Stories (de naam is afgeleid van een veelvoorkomende titel van bundels van korte verhalen) was oorspronkelijk bedoeld als cosmeticamerk, maar Samuel Fernström, verantwoordelijk voor het concept, koppelde er kleding en vooral accessoires aan: een groot deel van het aanbod bestaat uit schoenen, tassen en sieraden. Bijna alles is kwalitatief beter dan bij het moederbedrijf (de schoenen zijn meestal helemaal van leer), maar nog steeds alleszins betaalbaar: voor een paar tientjes heb je een jurk, tassen kosten maximaal 245 euro en vaak aanzienlijk minder, de meeste schoenen minder dan 100 euro. Ook een verschil: & other Stories maakt geen variaties op ontwerpen van grote designers, maar ontwerpt alles zelf, en heeft daarvoor mensen aangetrokken van onder meer Lanvin, Acne en APC. „Creatief design hoeft niet zo duur te zijn als bij de grote merken”, zegt Fernström.

Wat hebben ze

De kledingcollectie van Stories, zoals de merknaam nu al wordt ingekort, is opgedeeld in vier stijlen: minimalistisch (denk: een jasje en een broek in een waterdessin), industrieel (een strak zwart jurkje dat gedeeltelijk van gaas is ), vrouwelijk (een elegante zijden avondjurk) en ‘tomboy’ (een kek gestreept pak met bretels). De minimalistische en de industriële stijl worden ontworpen in Stockholm, de andere lijnen, net als alle schoenen en tassen, in Parijs. De geuren van de huidverzorgingsproducten zijn gemaakt door het Zweedse parfumhuis Byredo.

Hoe ziet het eruit

In de grote winkels liggen de vier verschillende stijlen elk in een andere hoek, op de site staan ze door elkaar. Dat geeft een beetje het idee van een allegaartje. De site werkt wel soepel, en wordt goed bijgehouden. Sommige dingen zijn razendsnel uitverkocht: het aantal rokken dat je kunt vinden, slinkt binnen een paar uur van 33 naar 28. Opmerkelijk is dat de kleren vaak sneller gaan dan de accessoires. Het is de bedoeling dat vrouwen de stijlen mixen, maar op de site staan ook voorbeelden van ‘passende’ combinaties.

Hoe word je geholpen

Verzendkosten zijn 6 euro, terugsturen is gratis, en de bestelling is binnen twee werkdagen in huis . De (Nederlands sprekende) klantenservice is ook op zaterdag telefonisch bereikbaar en kan bestellingen, mits nog niet ingepakt, aanpassen.

Voor wie

De kleren – korte rokken, blote ruggen – zijn duidelijk bedoeld voor jong e vrouwen. Ik laat een tas, een paar schoenen en een pot ‘body soufflé’ komen. Die laatste (geur: Moroccan Tea) smeert én ruikt lekker. De pumps met hoge blokhak (made in Italy, 125 euro) zijn enig, d e hippe, driekleurige clutch (Turkije, 75 euro) is van stevig rundleer, heeft een dubbele klep, een binnenzak én een spiegeltje aan de binnenkant. Het heeft misschien allemaal net niet de verfijning van de designermerken, maar een betere prijs-kwaliteitverhouding kom je zelden tegen.

Stories.com