buzz

Buzz //

Taylor Swifts gebarsten bubbel

Met succes komen de haters. Waar actrice Anne Hathaway het in de week na haar Oscarwinst op de entertainmentblogs behoorlijk moest ontzien (‘Hathahate’), lijkt pop/country-zangeresje Taylor Swift – volgens Forbes een van de tien best betaalde muzikanten van Amerika – deze dagen niets goeds te kunnen doen. Zo erg dat nieuwssite Yahoo zich afvroeg of Amerika’s ‘love affair’ met Swift tanende is: „Has Taylor Swift’s bubble burst?”

Wat is er gebeurd?

Het meest recente schandaal kwam uit thuisbasis Nashville. Daar trof een voorbijganger een stapel fanmail aan in een vuilniscontainer. De brieven, versierd met glitter en uitbundige tekeningen (Swifts fans zijn vaak jong), waren ongeopend weggegooid. Amerika sprak er schande van. Niet dat men daadwerkelijk verwacht had dat de muzikante haar fanmail zelf las, maar dat níemand – zelfs geen medewerker – dit deed, was wel erg cru.

Het nieuwtje kwam bovenop een veelbesproken interview dat Vanity Fair deze week publiceerde. Daar wenst Swift comédiennes Amy Poehler en Tina Fey, die onlangs tijdens de uitreiking van de Golden Globes een grapje over Swifts liefdesleven maakten, een enkeltje hel toe.

Wat?!

Of, nou ja, een enkeltje hel, ze haalde een quote van Madeleine Albright aan (waarvan ze overigens niet wist dat hij van Albright is): ‘There’s a special place in hell for women who don’t help other women’. Een opmerking die duidelijk maakt hoe weinig zelfspot en relativeringsvermogen Swift heeft. Het is sowieso opvallend hoe weinig vleiend het Vanity Fair coververhaal is. Het blad is namelijk wel van de ‘puff pieces’ – een goede band met de sterren is vaak meer waard dan een opmerkelijk artikel. Maar bij Swift lijkt journalist Nancy Jo Sales zich niet in te houden. Ze is open over hoe Swift te werk gaat in het reguleren van haar imago: „Although one of Swift’s rules is that she doesn’t go into the personal details of any of her relationships, she authorized someone to discuss them with Sales.”

Een probleem voor Swift?

Swift en haar team lijken zich nog geen zorgen te hoeven maken. De clip voor haar nieuwe single, die ze woensdag op YouTube plaatste, werd in nog geen 24 uur tijd bijna 700.000 keer bekeken.