VolkerWessels lijdt verlies door grondafschrijvingen

VolkerWessels, het grootste bouwbedrijf van Nederland na BAM, heeft vorig jaar een verlies van 123 miljoen euro geleden. De reden is dat het internationale concern uit Amersfoort eenmalig 196 miljoen euro heeft moeten afwaarderen omdat zijn bouwgrond en vastgoed minder waard zijn geworden.

Ook de operationele winst daalde van 192 naar 138 miljoen euro in een jaar tijd. Als oorzaken noemt VolkerWessels (120 werkmaatschappijen en circa 15.000 medewerkers) de moeilijke marktomstandigheden in Nederland, betalingsproblemen bij opdrachtgevers en kosten van reorganisaties en energieprojecten.

Op korte termijn verwacht het bouwbedrijf geen verbetering voor de bouw- en woningmarkt. Het aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen steeg wel licht naar 3.820 en het aantal verkochte woningen verdubbelde naar ruim 1.560. Door betalingsproblemen bij een aantal opdrachtgevers heeft VolkerWessels een aantal vastgoedprojecten op de eigen balans moeten zetten.

Ook de omzet en winstmarges in de Nederlandse infrastructuur staan onder druk, mede door overheidsbezuinigingen. De orderportefeuille daalde licht van 1,1 naar 1 miljard euro. Grote nieuwe projecten waren de aanleg van de A9 bij Badhoevedorp en de weguitbreiding op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere.

Door spreiding van de activiteiten over meerdere sectoren en landen heeft VolkerWessels toch groei weten te realiseren. De totale omzet steeg in een jaar tijd met 4 procent naar 4,9 miljard euro. De orderportefeuille bleef gelijk met 5,5 miljard euro. Bijna de helft van de omzet van het concern komt nu uit het buitenland en de afdeling energie en telecom.

In laatstgenoemde divisie groeide de omzet met 26 procent. VolkerWessels sloot onder meer een contract voor de aanleg van De Nieuwe Warmteweg bij Rotterdam, die restwarmte van afvalverwerker Rozeburg naar de havens transporteert. Ook zette het concern een nieuwe constructie op zendmast Hoogersmilde, die in 2011 door brand werd getroffen.

Verder behaalde VolkerWessels een omzetgroei van 16 procent in Canada en de VS, waar het concern vooral actief is met infrastructuur en gebiedsaanleg. Een groot project in Canada is bijvoorbeeld de aanleg en onderhoud aan een 27 kilometer lange snelweg in de provincie Alberta.

De familie Wessels achter het bouwbedrijf, dat niet beursgenoteerd is, maakte vorig jaar verder bekend het aandelenbelang uit te breiden met 17,5 procent naar een meerderheid van ruim 60 procent.