recensies

Fantasy

Oz the Great and Powerful

Regie: Sam Raimi. Met: James Franco, Michelle Williams, Mila Kunis, Rachel Weisz. In: 116 bioscopen.

Met Oz, the Great and Powerful troeft Disney de concurrentie af: in Hollywood circuleerden er zo’n acht projecten over Frank Baums’ kinderboek The Wonderful Wizard of Oz uit 1900. Disney volgt na het succes van Alice in Wonderland (2010) hetzelfde recept: een antiek, sterk ‘merk’, visueel toverwerk in 3D en massieve marketing. Hier moet een schelmse versierder de wereld redden die hij met zijn egoïsme op de rand van de afgrond bracht. Waar de boeken hameren op zelfvertrouwen als basis voor succes, leert de held nu dat succes niet alles is. Het levert een boeiender verhaal op dan het wezenloze Alice in Wonderland, dat al zijn fantasie in beelden stak. Wel mist de film ‘star power’: de wazig-charmante James Franco was derde keus na Robert Downey jr. en Johnny Depp. Maar een film die draait om visueel vuurwerk kan ook zonder superster.

Actie

The Sweeney

Regie: Nick Love. Met: Ray Winstone, Ben Drew, Hayley Atwell. In: 15 bioscopen.

Voor wie de Britse politieserie uit de jaren 70 waarop The Sweeney is gebaseerd niet paraat heeft, is het best een leuke film geworden. Keihard, alsof de vliegende brigade van de Londense politie uit hooligangsters bestaat die toevallig aan de goede kant van de wet staan. Bikkels met het gebruikelijke gevoel voor geweld, seksisme, drank en oneliners. Op hun manier helden, aangevoerd door Ray Winstone als Jack Regan, een diender die liever gespuis neerknuppelt dan met twee woorden spreekt op het hoofdbureau. Zoals te verwachten is Regan zelf ook niet helemaal zuiver op de graat en gaapt er een kloof van jewelste tussen zijn onwettige maar effectieve methoden, en die van zijn superieuren. De beste troef van The Sweeney is een schietpartij op Trafalgar Square tussen de leeuwen van admiraal Nelson. Terug naar de basis van de testosteronfilm. Klappen en kogels.