Prettig krachtig timbre

klassiek

Christiane Karg: Amoretti ****

Cd’s met liefdesaria’s zijn vaak vehikels voor grote sterren die mogen schitteren in voorspelbaar repertoire. Een ster van dat formaat is sopraan Christiane Karg (1980) nog niet. Op haar jongste cd, Amoretti, heeft ze voor een originele aanpak gekozen: vroege Mozart-aria’s, gecombineerd met stukken van diens tijdgenoten Gluck en Grétry. Beiden werden door Mozart bewonderd. Grétry, geboren in Luik, was immens populair in achttiende-eeuws Parijs, maar zijn vele opera’s worden tegenwoordig zelden uitgevoerd. Die afwisseling van bekend en onbekend repertoire en van Franse en Italiaanse stijl is goed uitgekiend en biedt een verrassende luisterervaring. Karg heeft een prettig warm en krachtig timbre, niet te glad, dat vooral in de meer gedragen aria’s goed tot zijn recht komt. Hoogtepunt is Lungi da te uit Mitridate, waarin ze prachtig tegenspel krijgt van de hoornist. Maar ook het vocale vuurwerk, bijvoorbeeld in Biancheggia uit Il sogno di Scipione van de vijftienjarige Mozart, gaat Karg ogenschijnlijk moeiteloos af. Het bevlogen jonge ensemble Arcangelo van de Britse cellist en dirigent Jonathan Cohen voorziet Karg van de juiste ruggesteun. De cd eindigt met een gloedvol Adieu uit Glucks Iphigénie en Aulide.