Film

Lore

Als haar vader, een Duitse SS-officier, aan het eind van de Tweede Wereldoorlog wordt gearresteerd en haar moeder zich bij hem voegt, zit er voor Lore en haar broertjes en zusje niets anders op dan vanuit het Zwarte Woud een barre tocht naar Hamburg te ondernemen, waar haar oma woont. Onderweg wordt ze geholpen door Thomas, tot wie zij zich sterk aangetrokken voelt. Als Lore in Thomas’ identiteitspapieren ziet dat hij Joods is, valt ze direct terug in door haar fascistische ouders aangeleerde ideeën en spuwt ze de bekende stereotypen uit. Hij is niet te vertrouwen, op geld belust, een inferieur, verachtelijk soort. Als kijker leef je mee met dit meisje vol antisemitische denkbeelden.

Broken

De film Broken staat in de jonge ‘Broken England’-traditie waarin aso’s en hoodies de bijl leggen aan de middenklasse-idylle van eigen huis en plek onder de zon – bij de Britten biedt verhuftering stof voor veel melodrama en horror. Broken exploiteert tevens de machteloze angst van ouders die hun baby moeten loslaten in een wereld van puberale wreedheid en geweld. De film is poëtisch en impressionistisch, met een snufje metafysica. Het resultaat oogt breekbaar en bijzonder, ook door het naturalistische acteren van nieuwkomer Eloise Laurence.

Mama

Sommige filmmakers hebben alle geluk. Zoals de Argentijnse regisseur Andrés Muschietti wiens korte filmpje Mamá (2008) onder ogen kwam van Guillermo del Toro (Hellboy, Pan’s Labyrinth). De rest is Hollywoodgeschiedenis met als gevolg de eveneens simpelweg Mama geheten lange versie van dat freudiaanse spookfilmpje. De film is hier en daar wel vergeleken met de Zweedse vampierfilm Let The Right One In (2008) om z’n mix van sfeer en psychologie. Maar Mama zit ook vol met doodenge klassieke horroreffecten, zo suggestief als de wangestalten onder het bed en de schaduwen op de muren. De film is niet alleen een boze droom, maar gaat ook over de oudste nachtangst van de mens. Die voor het donker natuurlijk. En voor de onberekenbaarheid van de ander.

Hitchcock

De film Hitchcock is gebaseerd op Stephen Rebello’s boek Alfred Hitchcock and the Making of Psycho (1990) dat het traject beschrijft van het kopen van de rechten op Robert Blochs boek Psycho tot de ontvangst van de zeer invloedrijke film. De film koppelt dat proces aan een imaginaire huwelijkscrisis: Hitch (Anthony Hopkins), geobsedeerd door glamourfoto’s van zijn actrices, verdenkt Alma (Helen Mirren) van een affaire. Het gaat erom Alma’s rol in Hitchcocks leven en werk naar voren te halen. Dat levert een bij vlagen amusante film op met het adagium: achter elke succesvolle man staat een sterke vrouw.

Trois mondes

Middenin de nacht rijdt Al iemand aan. Zijn twee vrienden overtuigen hem door te rijden, anders zet hij zijn aanstaande huwelijk en promotie op het spel. Juliette, een studente die zwanger is van haar filosofiedocent, zag het ongeluk. De aangereden man is een Moldavische immigrant wiens vrouw Vera een illegaal baantje heeft. Drie mensen, drie werelden, drie morele dilemma’s.