Bij Boskalis gaat het om risicobeheersing

Boskalis ontwikkelde zich van baggeraar tot dienstverlener op zee. Het bedrijf presenteert vandaag de jaarcijfers.

Het verhaal van Boskalis is het verhaal van Hollandse glorie en succes. En laat zich zo samenvatten: een baggerbedrijf uit Papendrecht ontwikkelt zich tot een maritieme dienstverlener van wereldformaat. Van one-product-company tot een alleskunner op zee. Een ideale klus ziet er zo uit: van kop tot staart meehelpen met het realiseren van een olieplatform. Van het platform transporteren en installeren tot het zeebed baggeren en de pijpleidingen aansluiten. En dan ook nog „het logistieke circus” regelen. Bestuursvoorzitter Peter Berdowski is trots op zijn bedrijf.

Al weet hij ook dat het geen succesverhaal hoeft te blijven. „De essentie van ons vak is het managen van risico’s”, vertelt Berdowski. „Als contractor nemen we het totale risico van een project over. Dat beheersen is ongelofelijk belangrijk.” Maar er zijn ook andere risico’s voor een bedrijf dat op zee werkt. „We zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. Met te hoge golfen is het lastig werken. Daarnaast werken we in ‘moeilijke landen’, dat is een politiek risico.”

Vandaag presenteert Boskalis de jaarcijfers. De omzet van het bedrijf steeg afgelopen jaar van 2,8 miljard naar 3,1 miljard euro. Een recordomzet, aldus Boskalis. De nettowinst kwam uit op 250 miljoen euro. Dat is iets lager dan de nettowinst van 254 miljoen euro in 2011. Wel valt de nettowinst hoger uit dan Boskalis bij de presentatie van de kwartaalcijfers in november voorspelde. Ook de orderportefeuille behaalde een recordhoogte, met 4,1 miljard euro. Berdowski: „Een bestuursvoorzitter die tevreden is, moet geen bestuursvoorzitter zijn, zeg ik altijd. Maar ik ben niet ontevreden. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft het bedrijf het goed gedaan.”

Boskalis haalde in maart dit jaar al twee grote opdrachten binnen van in totaal 70 miljoen euro – in Australië en in Vietnam. De komende vier jaar gaat Boskalis in de haven van Melbourne en de haven bij Nghi Son ouderwets baggeren.

Maar het bedrijf kan en wil dus meer. In 2010 nam het Smit Internationale over. Met Smit haalde Boskalis de expertise van een zeesleper en terminalbeheerder in huis. Al werd die laatste divisie verkocht aan Lamnalco uit de Verenigde Arabische Emiraten. De expansiedrift gaat verder. Eind 2012, een week na de presentatie van de kwartaalcijfers, maakte Boskalis bekend een bod te hebben uitgebracht op de Bredase zeesleper Dockwise. In januari van dit jaar keurde 99 procent van de aandeelhoudersvergadering de uitgifte van extra aandelen – totale waarde: 320 miljoen euro - goed. Daarmee kan Boskalis de overname van Dockwise deels financieren. Gisteren maakte Boskalis bekend 99 procent van de aandelen in het zeesleperbedrijf te hebben verworven, na het verlopen van de aanmeldingstermijn van het openbare bod. Daarmee is de overname slechts nog een formaliteit. Opmerkelijk is dat Boskalis het dividend op 1,24 euro per aandeel houdt, ondanks de uitgifte van de extra aandelen.