Ambitieuze beursgang Moleskine kan mijlpaal zijn

Moleskine opent een nieuw hoofdstuk in de annalen van agressieve beursintroducties. De producent van gestroomlijnde zwarte notitieboekjes streeft naar een beursnotering in Milaan.

Het verhaal waarmee beleggers over de streep moeten worden getrokken is gebaseerd op een sterk merk, groei en goede winstmarges. Beleggers moeten nu beslissen of ze willen meegaan in deze nieuwe vlaag van consumentengekte.

Het verhaal van Moleskine begint met enige creatieve zelfmythologisering. In 1997 schiep het bedrijf een merk uit de generieke benaming voor notitieboekjes met wasdoeken omslagen, die moeilijk verkrijgbaar waren geworden. Oorspronkelijke – en reeds lang overleden – fans als Ernest Hemingway en Bruce Chatwin werden vervolgens aangehaald om het nieuwe merk te promoten.

Sindsdien is Moleskine snel gegroeid. De iPad mag vandaag de dag dan alomtegenwoordig zijn, creatieve types hechten er nog steeds aan met de hand te tekenen of te schrijven.

Moleskine is zijn positie gaan versterken door over te gaan op de verkoop van allerlei ‘nomadische objecten’, tot en met covers voor laptops en e-readers.

De winst vóór rente en belastingen van de met private equity-kapitaal gesteunde firma bedroeg vorig jaar 33,5 miljoen euro, op een omzet van 78 miljoen euro. Beide cijfers zijn in slechts vier jaar grofweg verdubbeld.

De Zwitserse bank UBS, tevens adviseur bij beursgangen, denkt dat de firma nu 515 tot 775 miljoen euro waard is. De bank verwacht dat de omzet tot 2017 met ongeveer 18 procent per jaar groeit, en mikt op een introductiekoers van twintig tot vijfentwintig maal de winst over 2014. Dat komt overeen met de royale waarderingen voor snelgroeiende producenten van sjieke consumptiegoederen als Michael Kors, Mulberry en Lululemon.

Als deze beursgang met succes wordt bekroond, zou dat een mijlpaal zijn: notitieboekjes zijn waarschijnlijk de meest alledaagse toevoeging aan de sector voor dure consumptiegoederen. Maar er zijn goede redenen voor enige scepsis.

Iedereen kan poenerige notitieboekjes maken, ook al heeft Moleskine een goede naam en een distributienetwerk. Het merk ontbeert tot nu toe geloofwaardigheid op markten als die voor tassen en brillen, waarop het zich eveneens wil manifesteren. En er is altijd dat moeilijk te becijferen risico dat Moleskine zijn ‘coolheid’ verliest – bijvoorbeeld doordat het te ‘gewoon’ wordt, of zijn productportefeuille te divers.

Populaire consumptiegoederen zijn vaak slechte beleggingsobjecten: kijk maar naar de koptelefoons van Skullcandy, de rolschaatsten van Heelys of de juwelen van Pandora.

Bovendien, hoge waarderingen zijn afhankelijk van robuuste groeiverwachtingen: als die instorten, volgen de koersen meestal ook snel. To Have And Have Not is voor beleggers geen fijn vooruitzicht.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Menno Grootveld.