Sterk merk

Wat zou de Nederlandse Postduiven Organisatie voor leuks met het geld hebben gedaan? Ik belde hun hoofdkantoor in Veenendaal om het te vragen. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) betaalde vorig jaar dus 100.000 euro voor hun domeinnaam npo.nl. De duivenclub is sindsdien te vinden via www.npoveenendaal.nl. Ook alle e-mailadressen eindigen trouwens op npoveenendaal.nl. Heeft de NPO daarvoor nóg meer betaald?

Frank Marinus, bureaumanager, had duidelijk de klus het gepeupel af te poeieren dat zich inmiddels vrolijk maakte over het besluit om alle radio- en tv-zenders van de NPO voortaan naar een postduivenvereniging te noemen. „Wij blijven de KNVB van de duivenwereld”, zei hij ongebroken. En: „Geen commentaar.” Uiteindelijk liet hij toch iets interessants los: „Wij mogen in het kader van de deal niets zeggen van de NPO. Daar zijn afspraken over.” Afspraken in een contract, inderdaad.

Nu zeur ik niet graag over mijn belastingcenten, en ik weet ook dat 300 miljoen bezuinigen erger is, maar toch vind ik het raar wanneer over het uitgeven van mijn geld stiekem wordt gedaan. Vooral als met een paar simpele muisklikken is vast te stellen dat de wereld van merken, ofwel branding, zo’n wereld is waar de euro’s in een mum van tijd alle kanten oprollen.

Gaat u bijvoorbeeld even mee naar Londen. Daar zit bureau voor branding The Council. Het is zo’n bedrijf met een ‘manifest’ in acht zinnen ( ‘We believe good brands make life better…’). The Council was door de NPO nu juist ingehuurd om ‘Nederland 1’, ‘Nederland 2’ en ‘Nederland 3’ „volledig opgefrist”, en „in harmonie” met hun publiek te „verbinden”. Dit in de woorden van The Council zelf, hun verzameling station calls is op de website te zien. Dus ik belde de directeur, Jeff Conrad, zelfverklaard branding-goeroe voor tal van Europese omroepen. Zijn reputatie is zo groot dat „iedereen een stukje van hem wil”. Aldus Jeff.

Het genie nam gewoon op. Maar ook hij mocht van de NPO niets zeggen. Wel wilde hij even kwijt dat het nieuwe plan niet van hem kón zijn, want Jeff „test alles in publieksonderzoeken”. Dus als iedereen zich boos of vrolijk maakte om een postduivenvereniging, dan was dat beslist niet getest door Jeff. Hij verwees me geroutineerd naar het hoofd marketing en promotie bij de NPO. Die was, heel gek, volgens een woordvoerder ‘onbereikbaar’.

Toch is er, los van de vraag hoeveel het de NPO kost zich opnieuw in harmonie met mij te verbinden, ook goed nieuws: ‘NPO’ klinkt niet als dat holle ‘Vestia’, ‘Maevita’, ‘Achmea’ en hoe modern en onbetrouwbaar managen nog meer mag heten. Een publieke omroep kan maar liever aan een postduivenclub doen denken. Nu alleen nog alle goeroes wegbezuinigen.

Margriet Oostveen schrijft op deze plek een wisselcolumn met Arjen van Veelen.