Oprichter Jumbo zaait verwarring

Winkeliers waren al niet blij dat ‘hun’ C1000 Jumbo wordt, en toen drukte de oprichter zich ook nog eens ongelukkig uit op een congres.

Een medewerker van Jumbo vult het koelvak aan in een Jumbofiliaal in Amersfoort. Begin 2015 moeten alle C1000’s omgebouwd zijn in Jumbo’s. Foto Ilvy Njiokiktjien

Een paar onbezonnen uitspraken van ‘meneer Karel’ hebben de toch al zo precaire verhouding tussen Jumbo en de C1000-ondernemers geen goed gedaan. De 74-jarige Karel van Eerd, de oprichter van Jumbo, heeft de leiding van het supermarktconcern – waarin twee van zijn kinderen zitten – ernstig in verlegenheid gebracht.

Eind 2011 nam Jumbo C1000 voor 900 miljoen euro over. Dat riep de nodige weerstand op onder de driehonderd C1000-ondernemers; hun formule verdwijnt en hun winkels worden veranderd in Jumbo’s. En dat terwijl de supermarktketens wezenlijk van elkaar verschillen – waar Jumbo every day low price hanteert, zweert C1000 bij scherpe prijsacties.

Na de overname bezigde de eigenaar van Jumbo, de familie Van Eerd uit het Brabantse Veghel, veelvuldig de mantra dat zij het best of both worlds-principe zou hanteren. C1000 zou dan wel worden opgeheven, maar de ‘verrijkende elementen’ van die keten zouden terugkomen in de vernieuwde Jumboformule. Karel van Eerd zelf sprak gekscherend over ‘J1000’.

Maandenlang dachten werkgroepjes van Jumbo- én C1000-mensen na over de integratie van de twee formules, onder de verantwoordelijkheid van ‘formuledirecteur’ Colette van Eerd. Het lag allemaal ontzettend gevoelig, constateerde ze in een interview met deze krant.

En wat zei haar vader vorige week doodleuk, op een retailbijeenkomst in Amsterdam? „Het klopt dat wij gezegd hebben dat we het beste van C1000 mee zouden nemen in de Jumbowinkels. We moesten gewoon een verhaal hebben tijdens de overname. Maar Jumbo blijft vooral gewoon Jumbo zoals we de formule in de afgelopen jaren hebben opgebouwd.”

Ook had Van Eerd senior scherpe kritiek op supermarkten die stunten met prijzen. „Alleen formules die het assortiment niet op orde hebben, moeten klanten trekken met promoties. Door stunts verhullen ze dat zij de formule eigenlijk niet goed op orde hebben.”

Supermarktkenner Gerard Rutte spreekt van een „faux pas” van de oprichter van Jumbo, die als president-commissaris nog altijd nauw bij zijn bedrijf betrokken is en door medewerkers liefkozend ‘meneer Karel’ wordt genoemd. „Die man sprak gewoon vanuit het hart”, verklaart Rutte. „Hij ís Jumbo, hij ziet geel uit zijn ogen.” Maar handig waren de uitlatingen niet, beaamt hij.

Dat moest ook algemeen directeur Frits van Eerd toegeven. In een interne mail nam hij de dag na het congres al afstand van zijn vaders uitspraken, „die mogelijk tot commotie kunnen leiden”. Volgens Frits van Eerd was de opmerking als „kwinkslag” bedoeld, maar „is dit zeker geen juiste weergave van de werkelijkheid”. Hij bezweert: „Het toevoegen van het beste van C1000 is absoluut geen loze belofte. We hebben reeds meerdere C1000-onderdelen op het gebied van assortiment, slagerij, systemen en processen succesvol in de Jumboformule opgenomen en daar gaan we onverkort mee door.”

In de onderhandelingen met de C1000-ondernemers over de ombouw van hun winkels, kunnen de uitlatingen van Karel van Eerd nadelige gevolgen voor Jumbo hebben. Ingewijden verwachten dat de C1000-winkeliers zich nu minder snel gewonnen geven bij afspraken over compensatieregelingen voor de twee weken durende sluiting van de winkel tijdens de verbouwing en voor de kosten van deze metamorfose.

„Bij Dirk van den Broek hebben ze bepaald dat oprichter Dirk senior zich niet meer uitlaat in de media”, schrijft supermarktdeskundige Rutte op zijn weblog. „Wellicht is dit een goed advies aan de familie Van Eerd.”