Hadden ze Hyves maar nooit gekocht

De Telegraaf Media Groep leed vorig jaar 15,7 miljoen euro verlies Hyves bleek een miskoop Drie opties om uit de problemen te komen

Sombere geluiden gisterochtend bij de Telegraaf Media Groep. De advertentiemarkt, met name voor gedrukte media, is in de loop van 2012 verder en sneller dan verwacht gedaald, meldt TMG. „Er is geen uitzicht op een snel herstel”, aldus bestuursvoorzitter Herman van Campenhout bij de presentatie van de jaarcijfers.

Alleen dankzij de overname van onder meer gratis krant Metro wist TMG de opbrengsten op niveau te houden. TMG haalde in 2012 een omzet van 577 miljoen euro, net zo veel als in 2011. Het concern leed een verlies van 15,7 miljoen euro, onder meer door een afschrijving van 36,5 miljoen euro op Hyves. TMG kocht de site in 2010 voor 43 miljoen.

De Amsterdamse uitgever schort daarom de ambitieuze doelen op die Van Campenhout in 2011 formuleerde. Hij hoopt TMG nog steeds te veranderen in een leidend crossmediaal bedrijf „door acceleratie van online groei”, maar gelooft niet meer in een omzetgroei van 40 tot 50 procent tot 800 à 900 miljoen euro in 2016.

Een zorgenkindje

En zo gaat de dip in de Nederlandse dagbladwereld zelfs niet voorbij aan De Telegraaf. TMG was altijd het concern waar andere krantenuitgevers naar keken. Maar al sinds 2007 dalen de advertentie-inkomsten. Weliswaar minder dan het gemiddelde in de dagbladwereld, maar toch elk jaar tussen de 4 en 16 procent. Een ongekende crisis, noemde Van Campenhout de situatie op de advertentiemarkt in november. En die crisis is „groter dan wij vorig jaar verwachtten”.

TMG heeft drie opties om uit de problemen te komen: beter digitaliseren, meer schaalvoordelen halen bij de kranten en zijn belang in het Duitse ProSiebenSat.1 te gelde maken.

Om TMG te veranderen in een „leidend crossmediaal bedrijf” en digitaal te groeien, wilde Van Campenhout het bedrijf op zijn kop zetten. Codenaam van deze operatie: Everest. Dat stuitte op hevig verzet van dagblad De Telegraaf. De redactie zou niet langer uitsluitend voor de ochtendkrant werken, maar een ‘contentfabriek’ worden. Een artikel van een Telegraaf-redacteur zou ook op de website van Spits kunnen komen of in de mobiele app van het Noordhollands Dagblad. Maar dat ging niet door. Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs en zijn redactie gingen voor het plan liggen.

De échte stap voorwaarts op digitaal gebied had moeten komen van Hyves. In 2010 betaalde TMG 43 miljoen euro. Het verwierf kennis van sociale media en digitale reclamecampagnes, maar ook een site die toen al de concurrentie met Facebook ging verliezen. „Een zorgenkindje”, noemen bronnen de site. TMG meldde gisteren dat de resultaten van Hyves „niet aan de ambitie hebben voldaan”.

Concentreren op kranten

Optie twee is concentreren op de kernactiviteit, de kranten, en kosten spreiden over meerdere titels. Dat willen sommige aandeelhouders graag. Frank Botman van investeringsmaatschappij Cyrte (20 procent in TMG) bijvoorbeeld, opperde dat vorig jaar.

De belangrijkste stap zette Van Campenhout in 2012 met de overname van Metro. Voor een bescheiden bedrag haalde hij een concurrent van Spits uit de markt. Nadeel: gratis krant Metro is volledig afhankelijk van advertenties.

De volgende prooi hadden regionale kranten van Wegener kunnen zijn. Maar TMG heeft eind vorig jaar geen bindend bod uitgebracht. Meer samenwerken met concurrent de Persgroep (in distributie bijvoorbeeld) lijkt nu het devies, maar dat levert minder op dan wanneer TMG alles in eigen beheer zou hebben.

Optie drie is het verzilveren van TMG’s belang in het Duitse tv-concern ProSiebenSat.1 (6 procent), een erfenis van de tijd waarin TMG in SBS zat. Aandeelhouders waren lang kritisch over de bemoeienis met ProSiebenSat.1, maar profiteren mogelijk dit najaar van verkoop van de Scandinavische zenders van het bedrijf.

Zou TMG zijn belang helemaal verkopen, dan levert dit volgens analisten ruim 300 miljoen op: 200 miljoen voor de aandeelhouders, 100 miljoen voor acquisities. Zo zou TMG zijn aandeelhouders weer even tevreden houden. Het is de vraag hoe lang zij nog de rust van afgelopen jaar bewaren.