Driehoek in het Europarlement

&Me. Regie: Norbert ter Hall. Met: Mark Waschke, Verónica Echegui, Teun Luijkx. In: 17 bioscopen.

Norbert ter Hall is een geweldige reclameman. Zijn film is gelanceerd met een tentoonstelling, een buitenprojectie op het Amsterdamse Eye-gebouw en een gratis voorpremières. De titel van &Me (zijn tweede sinds Monte Carlo in 2001, daarna maakte hij furore met tv-series als Waltz en ’t Schaep met de 5 pooten) doet door z’n schrijfwijze meteen denken aan de veelgeprezen serie A’dam – E.V.A. Dat geldt ook voor het thema (liefde in de grote stad) en de stijl (vlinderende scènetjes die het meer van sfeer en suggestie moeten hebben dan dramatische opbouw).

&Me is niet gedraaid in het frisse licht van Amsterdam, maar het sombere stof van Brussel, waar twaalf keer per jaar het hele hebben en houwen van het Europees Parlement naar Straatsburg verhuist. De film gebruikt die verhuizing als incidentele metafoor voor ontheemding. Tegen die achtergrond ontstaat een driehoeksverhouding tussen een Duitse homoseksuele jurist, een Spaanse stagiaire en een Nederlandse biseksuele verhuizer. Drie mensen die niet weten wat ze willen, en hoe en waarom, en zich op een of andere manier enorm tot elkaar aangetrokken worden. Verfrissend dat Ter Hall geen poging doet om het gedrag van de hoofdpersonen te analyseren, verklaren of motiveren. Dat moet worden toegejuicht. Maar het maakt het eindresultaat ook vrijblijvend, het residu van Oscar van den Boogaards roman Fremdkörper.