Drie werelden, drie morele dilemma's

Trois mondes. Regie: Catherine Corsini. Met: Raphaël Personnaz, Clotilde Hesme, Arta Dobroshi. In: 2 bioscopen.***

Middenin de nacht rijdt Al iemand aan. Zijn twee vrienden overtuigen hem door te rijden, anders zet hij zijn aanstaande huwelijk en promotie op het spel. Juliette, een studente die zwanger is van haar filosofiedocent, zag het ongeluk. De aangereden man is een Moldavische immigrant wiens vrouw Vera een illegaal baantje heeft. Drie mensen, drie werelden, drie morele dilemma’s.

Geld speelt een grote rol in de plot van Trois mondes. Kan Al zijn schuld afkopen? Zo ja, wat is een mensenleven dan waard? En als Vera zijn geld aanneemt, doet ze dit dan om onbaatzuchtige redenen of omdat ze elke dag een andere jurk wil dragen? In een sterke scène zit ze in het ziekenhuis tegenover artsen die de organen van haar man willen. Waarom zou je die eigenlijk gratis weggeven?

Ook Al is een interessant personage. Hij komt uit een arbeidersmilieu, is een klasse opgeklommen en wil zijn verworvenheden niet zomaar opgeven. Maar Juliette is de zwakke schakel in de film: haar gedrag is lastig in te voelen. Dat heeft scenarist-regisseur Catherine Corsini (Partir) goed door: niet voor niets laat zij Juliette tegen Al zeggen „ik weet ook niet waarom ik je help”. Precies de vraag die een toeschouwer zich op dat moment ook stelt. Een zwakke scenariotechnische oplossing voor een probleem dat de film wel vaker parten speelt: een overtuigende karaktermotivatie.