buzz

The Great Gatsby 3D opent festival Cannes

De nieuwe versie van The Great Gatsby , gefilmd in 3D door regisseur Baz Luhrmann, zal het komende filmfestival van Cannes openen in mei. In de film, gebaseerd op de roman van F. Scott Fitzgerald, speelt Leonardo DiCaprio de mysterieuze miljonair Gatsby. Andere rollen zijn er voor Tobey Maguire en Carey Mulligan. Luhrmanns Moulin Rouge (2001) geldt nog steeds als een van de meest geslaagde openingsfilms in de historie van Cannes. Ook zijn debuutfilm Strictly Ballroom ging 21 jaar geleden in première in Cannes. Eerder werd al bekend dat Steven Spielberg dit jaar de jury zal voorzitten, in wat een editie van het festival met een hoog Hollywoodgehalte belooft te worden.

Wijntje van Brangelina

Brad Pitt en Angelina Jolie brengen de eerste 6.000 flessen wijn op de markt van hun wijngaarde in Zuid-Frankrijk. De organische Miraval rosé 2012 zal vanaf morgen op internet te koop zijn voor de tamelijk bescheiden prijs van 105 euro per kist. Volgens een Franse wijnschrijver is de wijn alleszins de moeite waard. Hij prees de smaak voor de „dynamiek” en het „expressieve fruit”.

Prinses Leia komt terug

Actrice en schrijfster Carrie Fisher heeft een contract getekend om haar rol als Prinses Leia een vervolg te geven in de nieuwe aflevering van Star Wars. Fisher speelde de intergalactische royalty voor het eerst in 1977 in de eerste Star Wars. Ook Mark Hamill (Luke Skywalker) en Harrison Ford (Han Solo) zouden in de markt zijn voor een nieuw optreden in hun oude rollen. Vorig jaar nam de Disneystudio de rechten van de reeks over van de bedenker George Lucas.

Buren Franco zijn boos

De buren van James Franco in Los Angeles beklagen zich erover dat hij vanuit zijn huis een omvangrijk filmproductiebedrijf is begonnen, wat tot overlast leidt in de buurt. Zakenpartners en personeel lopen voortdurend in en uit en dat bevalt de buren in het villacomplex Silver Lake niet. „We houden van James Franco en van sommige van zijn films. Maar niet zoveel dat we onze rustige buurt willen opgeven”, aldus anonieme buren.

IDFA grootste

Het Amsterdamse documentairefestival IDFA is de grootste betaalde culturele manifestatie van Nederland. IDFA verkocht zo’n 200.000 kaartjes; iets minder dan het IFFR, maar de vele publiciteit telt ook mee in het onderzoek Evenementen Monitor.