Column

Betaalde boodschap

Reclamespot tegen AH van FNV Bondgenoten. (STER)

Van veel reclamespots ontgaat me de logica en soms zelfs de grammatica. Nu eens gaat het over slome chauffeurs aan wie de kijker zich hoort te ergeren, dan weer wordt de lof gezongen van echte mannen en hun bier. Ik zal wel niet tot de doelgroep van de meeste adverteerders horen.

Als je zoals ik vooral ‘uitgesteld’ kijkt, kun je gelukkig door de reclameblokken heen zappen. Maar gisteren wilde ik voor en na het Achtuurjournaal op Nederland 1 geen seconde missen van twee, vermoedelijk eenmalige STER-spots.

De ene was het resultaat van een veiling tijdens de kerstliefdadigheidsweek van Serious Request. Ton Schröer, duurzaam ondernemer en producent van Tons Mosterd uit Zierikzee, had voor een bedrag van 20.001 euro ten gunste van het Rode Kruis 30 seconden zendtijd gekocht en besloot die te vullen met zwart beeld, want dat spaart energie.

De STER was minder enthousiast en bedong dat er dan toch minstens enkele teksten verschenen die de kijker maanden niet weg te zappen. De teksten waren niet steeds goed leesbaar, maar de naam van het mosterdmerk bleef door de actie beter hangen dan wanneer je hem van de daken zou hebben geschreeuwd. Deze reclamespot begrijp ik.

En dan was er een ander novum, de frontale aanval van een nieuwe adverteerder op een grote klant van de STER, die terecht besloot dat wie betaalt bepaalt en dus geen veto uitsprak. Voor een bedrag waarvan we door Tons Mosterd ongeveer de hoogte kennen, liet FNV Bondgenoten ons weten het niet eens te zijn met het personeelsbeleid van Albert Heijn. De werkers in de distributiecentra zouden worden geplaagd door ‘opjaagbonussen’ en het bedrijf zou vergeten zijn met wie zij werken. Jan Kuitenbrouwer, die met zijn firma De Taalfabriek de spot hielp maken, zei op de site van vakblad Adformatie: „Albert Heijn is iets te ver doorgeschoten in het veramerikaniseren van de arbeidsvoorwaarden.”

Ook FNV-voorzitter Ton Heerts roept in de spot AH op weer Albert Heijn te worden. Het bedrijf verbaast zich in een reactie over de spot, omdat ze nog volop met de bond aan het onderhandelen zijn over een cao, Maar intussen is de schadelijke boodschap, betaald in dit geval, ook voor mij begrijpelijk neergezet: dit is niet meer de gezellige supermarkt van vroeger.

Op Twitter feliciteert Kuitenbrouwer onder meer organizer Ron Meyer, tevens fractievoorzitter van de SP in Heerlen. De spot past goed in de effectieve reclametraditie van die partij.