Achter elk genie staat een sterke vrouw

Hitchcock. Regie: Sacha Gervasi. Met: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, Jessica Biel, Toni Collette. In: 27 bioscopen.***

Hitchcock (Anthony Hopkins) ijsbeert door de gangen van het filmtheater waar Psycho in première gaat. Hoe valt zijn goedkoop gemaakte horrorfilm? Als de beroemde douchescène begint, waarin (schijnbare) hoofdpersoon Marion onverwacht op brute wijze het loodje legt, zien we hem de publieksreacties dirigeren: zijn armen begeleiden de oooh’s en aaah’s uit de zaal. Een prachtige scène die zijn uitspraak „ik bespeelde het publiek als een orgel” verbeeldt. Dat deed hij met wat hij ‘pure cinema’ noemde, het via camera, verhaalconstructie en montage manipuleren van zijn publiek tot het beleven van primaire emoties. Zelf vond hij zijn films geen kunst, maar kermisritjes.

In Hitchcock, over het maken van het fameuze Psycho (1960), zijn meer scènes een rechtstreekse vertaling van ideeën en uitspraken van en over de ‘Master of Suspense’. Zoals de gedachte dat veel in zijn oeuvre een autobiografische pendant heeft. Het sadisme van de douchescène wordt rechtstreeks gekoppeld aan zijn weggestopte woede over vermeend overspel van zijn vrouw en rechterhand Alma Reville (Helen Mirren), met wie hij van 1926 tot aan haar dood in 1980 getrouwd was.

Ook begluurt hij actrice Janet Leigh (Scarlett Johansson) in een kopie van de scène uit Psycho waarin Norman Bates via een gaatje in de muur naar de zich ontkledende Marion staart. Seriemoordenaar Ed Gein, het model voor Bates, duikt op in overtuigende noch grappige nachtmerriescènes.

Hitchcock is gebaseerd op Stephen Rebello’s boek Alfred Hitchcock and the Making of Psycho (1990) dat het traject beschrijft van het kopen van de rechten op Robert Blochs boek Psycho tot de ontvangst van de zeer invloedrijke film. De film koppelt dat proces aan een imaginaire huwelijkscrisis: Hitch, geobsedeerd door glamourfoto’s van zijn actrices, verdenkt Alma van een affaire. Het gaat erom Alma’s rol in Hitchcocks leven en werk naar voren te halen. Dat levert een bij vlagen amusante film op met het adagium: achter elke succesvolle man staat een sterke vrouw.