Open boek op Facebook

Mannen die de musical Wicked ‘liken’ op Facebook zijn vaker homoseksueel. En mensen die op Facebook aangeven van gekrulde frietjes te houden zijn gemiddeld intelligenter dan liefhebbers van Harley-Davidson.

Dat schrijven Britse onderzoekers vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS. Zij ontwikkelden een rekenmodel dat persoonlijke eigenschappen kan voorspellen aan de hand van likes op Facebook, zoals geslacht (93 procent nauwkeurig), politieke voorkeur (85 procent), huidskleur (95 procent) en geaardheid (88 procent voor mannen, 75 voor vrouwen).

De onderzoekers gebruikten de gegevens van 58.000 Amerikanen die via Facebook een persoonlijkheidstest hadden gedaan. De uitkomsten brachten ze in verband met hun likes.

Handig voor adverteerders, schrijven de onderzoekers. Maar ze zien ook schaduwkanten: „Je kunt je voorstellen hoe een voorspelling iemands welzijn, vrijheid of zelfs leven kan bedreigen”, schrijven zij.

Facebook minder in trek: pagina 31