Nieuwe namen voor publieke zenders

Alle televisie- en radiozenders van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) krijgen een nieuwe naam. Dat heeft de publieke omroep vanochtend bekendgemaakt. Nederland 1 wordt NPO 1, Radio 2 wordt NPO Radio 2 en Uitzendinggemist.nl wordt npo.nl. De NPO kocht dit webadres vorig jaar voor 100.000 euro van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie.

Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO „online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube en Google.” Wanneer de verandering precies ingaat is nog onbekend. NPO-topman Henk Hagoort: „We doen dit primair voor het publiek, zodat het ons straks makkelijk kan vinden op internet.”

De naamswijziging komt de NPO op kritiek te staan van sommige omroepdirecteuren. VARA-directeur Mark Minkman zegt er niet voor te zijn. De naamswijziging komt op een moment waarop de publieke omroep 300 miljoen euro moet bezuinigen. Lennart van der Meulen (VPRO) vindt de merken Nederland 1, 2 en 3 sterke merken. Hij zegt dat zijn omroep daarom in de VPRO Gids voorlopig zal vasthouden aan die huidige benamingen. TROS-directeur Peter Kuipers ergert zich aan andere omroepdirecteuren die in De Telegraaf anoniem kritiek leveren op de kosten van de operatie. „We hebben er met zijn allen over gesproken. Ik vind het vreemd dat er nu kikkers uit de kruiwagen springen.”

Volgens een NPO-woordvoerder vallen de kosten mee. „Het ontwikkelen en aanpassen van de logo’s kostte 93.000 euro. Om het door te voeren op alle uitingen is nog 60.000 nodig.” Hagoort zegt dat de omroepdirecteuren niet hoeven te vrezen voor hun eigen herkenbaarheid. „Hun logo blijft op televisie zichtbaar.”